The importance of the teacher’s role in the formation of a multicultural humanitarian and technical elite of the globalized worl

Authors

  • O. Lapuzina Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Ukraine https://orcid.org/0000-0001-8764-0251
  • N. Severyn Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Ukraine https://orcid.org/0000-0002-4802-1738

DOI:

https://doi.org/10.30837/nc.2022.1-2.68

Keywords:

education, educational process, specialist, preparatory faculty for foreign citizens, personal and professional qualities of a teacher

Abstract

The article is aimed at studying the role of the teacher at the initial stage of teaching international students as a subject of the educational process and analysis of modern requirements for teachers, which forms a new generation of ethical technicians.

In today’s world, education is a necessary factor in human progress, socio-economic development and global competitiveness. Higher education institutions teach students who will soon be able to operate independently in today’s economy. The development of the Ukrainian economy depends on the quality of training. The quality education and upbringing of a responsible, ethically literate personality of a specialist depends on the teacher, who is the central figure in the educational process.

A multicultural audience deals with students’ diverse backgrounds in terms of mother tongue, ethnicity and culture. In the process of teaching and learning, diversity is taken into account when deciding on appropriate educational strategies. The National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" conducted a set of applied research in the field of training of foreign citizens.

Observational data are analyzed descriptively using innovative teaching methods of international students, and it can be concluded that the study will contribute to the formation of spiritually rich, highly educated professionals in various technical fields. Moreover, the results of this study show that teachers still play a significant role in the multicultural classroom.

Therefore, teachers of foreign language training faculties should have knowledge of the peculiarities of students’ national culture, mentality and etiquette, religious traditions. It will help mitigate the rapid immersion of foreigners in the socio-cultural and linguistic environment of Ukraine. At the same time, among the professional qualities of a modern teacher, the innovative type of thinking, the ability to see and predict probable prospects for the development of applied technologies, as well as active independent research activities are of particular importance.

References

Беликова Е.В. Особенности адаптации иностранных соискателей в технических учреждениях высшего образования / Е.В. Беликова, Н.Н. Бессонова, О.А. Греул и др. // Матер. міжнар. наук.-практ. семінару «Інновації та традиції у мовній підготовці студентів, 8 грудня 2020. Харків : ХНУБА, 2020. С. 27-32.

Гайворонская В.В. Личность преподавателя высшей школы в системе определяющих факторов формирования гуманитарно-технической элиты // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти : зб. наук. праць ; за ред. Л.Л. Товажнянського та О.Г. Романовського. Вип. 1(5). Харків: НТУ «ХПІ», 2003. 636 с.

Кудин В.А. Научные и нравственные проблемы воспитания высококвалифицированной гуманитарно-технической интеллигенции // Теорія і практика управління соціальними системами. Харків : НТУ «ХПІ», 2002. № 2. С. 41-54.

Лысенко Е.Г. Модель личности преподавателя как определяющего фактора учебно-воспитательного процесса в техническом вузе // Удосконалення технологій та методик професійного навчання : зб. наук. праць. Київ : Наук. світ, 2001. С. 80-86.

Маковей Р.Г. Дистанційний освітній процес у закладах вищої освіти // Матер. міжнар. наук.-практ. семінару «Інновації та традиції у мовній підготовці студентів, 8 грудня 2020. Харків : ХНУБА, 2020. С. 126-129.

Митрофанова И.И. Механизмы активизации внимания в преподавании русского языка как иностранного // Вестник РУДН. 2011. №2. С. 59-62.

Пазиніч С.М. Філософська рефлексія сьогодення : монографія / С.М. Пазиніч, О.С. Пономарьов. Харків : ХДАДМ, 2011. 348 с.

Погрібний А. Концептуальні засади демократизації та реформування освіти в Україні / А. Погрібний, А. Алексюк, О. Вишневський та ін. / Всеукр. пед. тов-во ім. Г. Ващенка ; Ін-т українознавства Нац. університету ; Академія наук вищої школи України ; Редакція тижневика «Освіта». Київ : Школяр, 1997. 149 с.

Рогаткина Е.А. Учет национально-психологических особенностей иностранных студентов в процессе педагогического общения // XVIII Міжнар. наук.-практ. конф. «Викладання мов у ВНЗ на сучасному етапі. Міжпредметні зв'язки. Харків : ХНУ ім. В.Н. Каразина, 2016. С. 119-121.

Северин Н.В. Роль кураторства в учебном процессе // Матер. міжнар. наук.-практ. семінару «Інновації та традиції у мовній підготовці студ., 13 грудня 2018. Харків : ХНУБА, 2018. С. 266-267.

Столярова Н.П. Педагогічна парадигма – стратегія навчання іноземних студентів у вищих навчальних закладах // Матер. XVIII Міжнар. науч.-практ. конф. «Викладання мов у ВНЗ освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. Харків : ХНУ ім. В.Н. Каразіна, 2016. С. 131-133.

Товажнянський Л.Л., Формування гуманітарно-технічної еліти як одна з передумов відродження України / Л.Л. Товажнянський, О.Г. Романовський, О.С. Пономарьов, В.М. Бабаєв // Теорія і практика управління соціальними системами. Харків : НТУ «ХПІ», 2001. № 4. С. 3-13.

Фомина М.В. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти : зб. наук. праць ; за ред. Л.Л. Товажнянського та О.Г. Романовського. Ч.1. Харків : НТУ «ХПІ», 2002. 432 с.

Ходаківська М.О. Формування лексико-граматичної складової іншомовної комунікативної компетенції на прикладі навчального посібника «Вивчаємо українську мову» // Матер. міжнар. наук.-практ. семінару «Інновації та традиції у мовній підготовці студентів, 8 грудня 2020. Харків : ХНУБА, 2020. С. 209-211.

Яковенко В.В. До питання про особистісно орієнтований підхід у навчанні іноземних студентів // Матер. XVIII Міжнар. наук.-практ. конф. «Викладання мов у ВНЗ освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. Харків : ХНУ ім. В.Н. Каразіна, 2016. С. 155-156.

Drokina S.V. Vliyaniye kultury obscheniya prepodavateley na uspeshnost psikhologicheskoy adaptatsii studentov // Influence of communication culture of teachers on psychological adaptation of students : materials of all-Russian seminar. Tomsk : publishing house of Tomsk Polytechnical University, 2008. p. 52.

Glass C., Gómez E., Urzua A. Recreation, intercultural friendship, and international students’ adaptation to college by region of origin // International Journal of Intercultural Relations, 42. 2014. Рp. 104-117.

Lee J. & Ciftci A. Asian international students’ socio-cultural adaptation: Influence of multicultural personality, assertiveness, academic self-efficacy, and social support // International Journal of Intercultural Relations, 38, 2014. Р. 97-105.

Published

2022-06-24

How to Cite

Lapuzina, O., & Severyn, N. (2022). The importance of the teacher’s role in the formation of a multicultural humanitarian and technical elite of the globalized worl. New Collegium, 1(107), 68–76. https://doi.org/10.30837/nc.2022.1-2.68

Issue

Section

Статті