Skovoroda’s prefiguration in the context of biblical heuristics and noematic
DOI:
https://doi.org/10.30837/nc.2022.4.74Keywords:
Bible, God, heuristics, noematic, symbol, sign, figure, biblical hermeneutics, exegeticsAbstract
Biblical noematic, that is, the science of the meanings of the Holy Scriptures, and heuristics, the science of finding these meanings, were central to the exegesis of Hrygorii Skovoroda. Under the influence of the teachings of the fathers of the Alexandrian school, they changed their methodological principles, transformed to a certain extent and moved towards a comprehensive allegory of the Holy Scriptures in the author's system of its interpretation.
The true meaning of the Word of God lies under the tinsel of the material shell of the word, which Skovoroda calls figures, signs, symbols. Using images and symbols, Skovoroda explained the invisible nature, that is, the existence of God, Truth. To decipher the meaning of the figures means to discover the truth hidden in the Holy Scriptures.
Trying to find the truth in the Holy Scriptures, Skovoroda superimposes his own already transformed allegorical constructions on biblical allegories, that is, he talks about allegories in terms of allegories, thereby not simplifying but complicating their meaning.
For example, the image of a snake coiling in a ring and having a sharp look is a metaphorical personification of self-knowledge, self-view of the world. So, the image of a snake coiled in a ring symbolizes the general meaning of human life.
It is difficult to understand, the philosopher notes, where the beginning and where is the end of a snake coiled in a ring, if you do not notice its head. It is equally difficult to understand eternity – it is everywhere and nowhere, because it is invisible and covers its hypostasis. Skovoroda regards the coils and rings of the snake as symbols of eternity, and therefore also symbols of the Bible itself. That is why the writer calls the Bible a snake and God at the same time.
Biblical noematic, that is, the science of the meanings of the Holy Scriptures, and heuristics, the science of finding these meanings, were central to the exegesis of Hrygorii Skovoroda. Under the influence of the teachings of the fathers of the Alexandrian school, they changed their methodological principles, transformed to a certain extent and moved towards a comprehensive allegory of the Holy Scriptures in the author's system of its interpretation.
The true meaning of the Word of God lies under the tinsel of the material shell of the word, which Skovoroda calls figures, signs, symbols. Using images and symbols, Skovoroda explained the invisible nature, that is, the existence of God, Truth. To decipher the meaning of the figures means to discover the truth hidden in the Holy Scriptures.
Trying to find the truth in the Holy Scriptures, Skovoroda superimposes his own already transformed allegorical constructions on biblical allegories, that is, he talks about allegories in terms of allegories, thereby not simplifying but complicating their meaning.
For example, the image of a snake coiling in a ring and having a sharp look is a metaphorical personification of self-knowledge, self-view of the world. So, the image of a snake coiled in a ring symbolizes the general meaning of human life.
It is difficult to understand, the philosopher notes, where the beginning and where is the end of a snake coiled in a ring, if you do not notice its head. It is equally difficult to understand eternity – it is everywhere and nowhere, because it is invisible and covers its hypostasis. Skovoroda regards the coils and rings of the snake as symbols of eternity, and therefore also symbols of the Bible itself. That is why the writer calls the Bible a snake and God at the same time.
References
Барт Р. Від твору до тексту // Антологія світової літературно-критичної думки XX ст. Львів : Літопис, 1996. С. 380–384.
Бурова О. Общение с вещью: пространство игры ; под ред. Д. И. Руденко // Философия языка: в границах и вне границ. Харьков : Око, 1999. С. 181–196.
Ковалинський М. Жизнь Григорія Сковороды // Сковорода Г. Повне зібрання творів: У 2-х т. Київ, 1973. Т. 2. С. 439–477.
Криса Б. Григорій Сковорода: випробовування мовою // Наукові записки УКУ. 2020. Філологія. Вип. 1. С. 143 –154.
Криса Б. Пересотворення світу. Українська поезія. XVII – XVIII століть. Львів : Свічадо, 1997. 214 с.
Ласло-Куцюк М. Григорій Сковорода і священні числа античності // Сковорода Григорій : дослідження, розвідки, матеріали. Київ : Наук. думка, 1992. С. 344–354.
Левченко Н. Традиції барокової біблійної герменевтики у творчості Григорія Квітки-Основ’яненка // Держава та регіони : Науково-виробничий журнал. Серія : гуманітарні науки. 2019. № 1 (56). С. 14–22.
Лосев А. Философия. Мифология. Культура. Москва : Политиздат, 1991. 525 с.
Лотман Ю. Текст у тексті // Слово. Знак. Дискурс: Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. ; за ред. М. Зубрицької. Львів : Літопис, 1996. С. 428–441.
Лютий Т. Символічний світ Сковороди // Український тиждень. 24 жовтня 2017. Дата звернення: 14.05.2022. Режим доступу: https://tyzhden.ua/Columns/50/202442
Сковорода Г. Повне зібрання творів : у 2 т. Київ : Наук. думка, 1973. Т. 1. 576 с.
Сковорода Г. Повне зібрання творів : у 2 т. Київ : Наук. думка, 1973. Т. 2. 574 с.
Стасевський С. Стилістична роль слів-символів у збірці Г. Сковороди «Сад божественних пісень» // Пам’яті Григорія Сковороди : матеріали наукової конференції, присвяченої 275-й річниці від дня народження українського філософа та поета. Харків : Харківський державний педагогічний інститут ім. Г. Сковороди, 1998. C. 130–133.
Сумцов М. Історія української філософської думки // Збірник Харківського історико-філологічного товариства. Нова серія. 1999. Т. 7. С. 149–182.
Творенія Оригена, учителя Александрийского, в русаком переводе. О Началах. Казань, 1899. Вып. І.
Товкачевський А. Григорій Савич Сковорода // Українська хата. 1913. Ч. 4, 5. С. 209–278.
Ушкалов Л. Григорій Сковорода // Сковорода Григорій. Повна академічна збірка творів ; за ред. проф. Леоніда Ушкалова. Харків ; Едмонтон ; Торонто : Майдан ; Видавництво Канадського Інституту Українських Студій, 2011. 1400 с.
Холл Мэнли П. Энциклопедическое изложение масонской, герметической, каббалистической и розенкрейцеревской символической философии. Новосибирск, 1984.
Хрусевський М. З історії релігійної думки на Україні. Вініпег ; Мюнхен ; Детройд, 1962.
Чижевський Д. Історія української літератури (від початків до доби реалізму). Нью-Йорк : Українська Вільна Академія Наук у США, 1956. 511 с.
Benveniste E. Problemes delingu is tiquegeneral. Paris, 1966.356 р.
Bilaniuk Petro. An Introduction to the Theological Thought of Hryhorij Skovoroda // Hryhorij Savyč Skovoroda. An Antology of Critical Articles ; еd. byRichard H. Marshall, Jr. andThomas E. Bird. Edmonton; Toronto, 1994. P. 251–274.
Kaczmarek W. O badaniusakrum w dramacie // Dramat i teatrsakralny ; рod red. J. Slawinskiej, M. B. Stykowej. Lublin, 1988. S. 309 – 329.
Scherer S. A Note on the Character, Orthodoxy, and Significance of Skovoroda Thought // Hryhorij Savyč Skovoroda. An Antology of Critical Articles ; еd. by Richard H. Marshall, Jr. And Thomas E. Bird. Edmonton ; Toronto, 1994. P. 91 – 132.