Education Quality Management in the Modern School: Approaches in the Context of Continuing Education

Authors

  • T. Bondar Спеціалізована економіко-правова школа, Харківський гуманітарний університет «Народна українська академія», Ukraine https://orcid.org/0000-0002-7656-6129

DOI:

https://doi.org/10.30837/nc.2021.2.102

Keywords:

education, quality system, criteria, modern school, teacher

Abstract

The article is devoted to the study of the quality management system of education in a modern school. In researching this direction, the author relies on the main characteristics of the quality that education must correspond to. Attention is focused on what should be the criteria in solving the problem of education quality. It is concluded that the teacher today has lost the role of a person transferring knowledge, who acts by authoritarian or totalitarian methods, trying to give as much factual information as possible. A teacher today is a mentor who guides and organises educational and upbringing work with students at school. Consequently, the quality of education is aimed at meeting the public demand for the formation of a personality that is ready to actively respond to permanent changes in the social environment and the challenges that education faces today.

References

Бобровський М.В., Горбачов С.І., Заплотинська О.О. Рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти. Київ : Державна служба якості освіти, 2019. 240 с.

Бучевська Л. М. Психологічний супровід навчально-виховного процесу // Таврійський вісник освіти. 2015. № 1(49). С. 239–243.

Грабовенко Н. Людиноцентристські пріоритети державного управління якістю освіти // Аспекти публічного управління. 2019. Т. 7, № 8. С. 13–19.

Земцов И., Скрябина Т. Современные подходы к контролю качества образования в Украине // Молодь і ринок. 2012. № 10 (93). С. 64–67.

Панасюк Н. Л. Теоретична модель управління якістю освіти // Комп’ютерно-інтегровані технології: освіта, наука, виробництво. 2013. Вип. 13. С. 135–139.

Про освіту [Електронний ресурс] : Закон України, із змінами, внесеними згідно із Законом №910-ІХ від 17.09.2020. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.

Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти» : проект [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-dlya-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-profstandartu-za-profesiyami-vchitel-pochatkovih-klasiv-zzso-vchitel-zzso.

Психологическая служба ХГУ «НУА» [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.nua.kharkov.ua/index.php/2011-04-11-17-43-58/2013-06-21-22-40-05/2013-06-21-23-36-00.

Published

2021-04-01

How to Cite

Bondar , T. . (2021). Education Quality Management in the Modern School: Approaches in the Context of Continuing Education . New Collegium, 2(104), 102–106. https://doi.org/10.30837/nc.2021.2.102

Issue

Section

Статті