Pre-university training: traditions and novations in transformation conditions of higher education
DOI:
https://doi.org/10.30837/nc.2021.2.61Keywords:
higher education, professional training, pre-university training, social risk, external independent testing, prospective studentsAbstract
The article deals with the notion of ‘pre-university training’, its role and significance in young people’s start in professional training in higher education have been considered. Herewith, the role of pre-university training in lowering the risks which arise in this process has been stated. The most typical risks, belonging to the category of social risks, have been considered, their classification has been provided. It has been noted that such risks are objectively determined with a new social environment where young people get into while entering higher educational establishments, also with new forms of learning activities which are often unfamiliar to the current school graduates. The main forms of work with the prospective students in the system of pre-university training have been analysed, their impact on more effective adaptation, first of all of first year students to their learning in a modern higher educational establishment, has been shown. Such analysis has been undertaken based on the experience of Kharkiv University of Humanities ‘People’s Ukrainian Academy’ as for organizational activities of the Pre-University Training Centre during thirty years. The transformation of pre-university training system in conditions of admission changes in higher educational establishments has been considered, namely the increase of educational component in general subjects within the training process for external independent evaluation of education quality.
References
Абітурієнтське середовище періоду глокалізації: шляхи формування та тенденції розвитку: Матеріали ХІХ міжнар. наук.-практ. конф., Харків. 12 лютого 2021 р. / М-во освіти і науки України, Ін-т вищої освіти НАПН України, Харк. Гуманітарний університет «Народна українська академія» [та ін., редкол. К. В. Астахова, (голов. редактор) та ін]. Харків : Вид-во НУА, 2021. 208 с.
Абрамова М. А. Довузовская подготовка как компонента системы непрерывного образования / М. А. Абрамова М. А., О. Л. Кошеутова // Теория и методика профессионального образования. 2016. № 1. С. 3-9. [Электронний ре-сурс] Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/dovuzovskaya-podgotovka-kak-komponent-nepreryvnoy-sistemy-obrazovaniya
Зубок Ю. Управление рисками в сфере образования молодежи / Ю. А. Зубок, В. А. Чупров // Высшее образование в России, 2007. № 5. C. 11-22
Єщенко М. Г. Стан та проблеми довузівської підготовки в сучасних умовах / М. Г. Єщенко, О. М. Сипченко // Вісник Дніпропетров. ун-ту ім. Аль-фреда Нобеля. Сер. «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2016. № 2 (12). С. 189-194. [Електронний ресурс] Режим доступу: https://www.pedpsy.duan.edu.ua/images/PDF/2016/2/31.pdf
Єщенко М. Г. Організація довузівської підготовки в Україні в кон-тексті історико-педагогічного дослідження // Молодий вчений. 2017. № 9.2 (49.2). С. 100-103. [Електронний ресурс] Режим доступу: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/9.2/25.pdf
Левківська Г. П., Сорочинська В. Є., Штифурак В. С. Адаптація першокурсників в умовах вищого закладу освіти. Київ : Либідь, 2001. 125 с.
Соловьев А. Н. Довузовская подготовка как фактор адаптации к вы-сшей школе / А. Н. Соловьев, Е. И. Макаренко // Социологические исследова-ния. 2007. № 8. C. 110-113.
Удовицкая Т. А. Довузовская подготовка в системе непрервного об-разования: традиции и новации в Народной украинской академии // Дорогу осилит идущий… : монография ; редкол.: Е. В. Астахова (отв. ред.), В. И. Аста-хова, Е. В. Батаева [и др.] ; под общ. ред. Е. В. Астаховой. Харьков : Изд-во НУА, 2015. С. 347-360