IMPLEMENTATION OF STEINER-PEDAGOGY IDEAS IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF H.S. SKOVORODA KHARKIV NATIONAL PEDAGOGICAL UNIVERSITY

Authors

  • О. Іонова

Keywords:

Steiner-pedagogy, Waldorf school, anthroposophical education, realization of ideas, implementation of experience, vocational and pedagogical education, institutions of preschool, general and higher education.

Abstract

The experience of using the ideas of Steiner-pedagogy in the educational process of H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University is summa- rized and the effectiveness of the Waldorf approaches implementation in the following main directions is proved: professional training of the future teacher (introduction of special courses and courses by choice “The basis of Waldorf pedagogy” and “Anthroposophical education of adult”, the development of educational and methodological support of these disciplines); research work (defense of dissertations for the degree of doctor and candidate of pedagogical sciences; par- ticipation and management of the general scientific and methodological experiment of the all-Ukrainian level “Development of Waldorf pedagogy in Ukraine”; work of a creative research laboratory for the development and implementing of new pedagogical technologies); organization of the educational process in pre-school and general educational institutions on the Waldorf principles (establishment of the educational complex“School of free development”; scientific and methodo- logical support of the work of the Waldorf groups and classes in state educational institutions).

References

Ионова Е.Н. Вальдорфская педагогика: теоретико-методологические аспекты : монография. харьков : Бизнес информ, 1997. 300 с.

Іонова О. М. науково-педагогічні основи навчально-виховного процесу в сучасній школі за ідеями вальдорфської пе- дагогіки : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.01 «теорія і історія педагогіки». київ, 2000. 35 с.

Іонова О. М. Педагогіка Рудольфа Штайнера // курс лекцій з порівняльної педагогіки: [наукове видання]. харків : хнПУ імені Г. с. сковороди, 2007. с. 206– 216.

Іонова О.М. салютогенетичний підхід до підготовки майбутніх педагогів// Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту : зб. наук. пр. харків : хнПУ імені Г. с. сковороди, 2015. № 2. с. 34–42.

Іонова О.М. освіта дорослих як пробудження волі людини // Педагогічні умови професійного становлення учнівської молоді. Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка : зб. наук. пр. харків ; Луганськ : стиль-издат, 2005. с. 28–42.

Штайнер Р. общее учение о человеке как основа педагогики. Москва : Парсифаль, 1996. 176 с.

Штайнер Р. духовное обновление педагогики. Москва : Парсифаль, 1995. 256 с.

Штайнер Р. антропология и педагогика. Москва : Парсифаль, 1997. 128 с.

How to Cite

Іонова, О. (2020). IMPLEMENTATION OF STEINER-PEDAGOGY IDEAS IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF H.S. SKOVORODA KHARKIV NATIONAL PEDAGOGICAL UNIVERSITY. New Collegium, 78–83. Retrieved from http://newcollegium.nure.ua/article/view/199104