H. S. SKOVORODA AND UKRAINIAN EDUCATION: YESTERDAY, TODAY, TOMORROW

Authors

  • Іван Прокопенко

Keywords:

H. S. Skovoroda — Ukrainian educationalist of the XVIII century, education, quality of education, upbringing, new Ukrainian school, teacher.

Abstract

The article is devoted to the retrospective analysis of educational views of the outstanding Ukrainian educationalist, philosopher, teacher, and writer H. S. Skovoroda (1722–1794).

The article contains a brief analysis of views and educational tools, developed by H. S. Skovoroda while teaching in Kharkiv Collegium from 1759 till 1769 as well as to the great number of philosophical and edu cational works written after 1769.

The necessity to use H. S. Skovoroda theoretical heritage under the conditions of reformation of educa-tion in modern Ukraine is grounded.

References

Закон України «Про освіту» 2145-VІІІ від 05.09.2017; поточна редакція від 09.08.2019 [електронний ресурс] / Верховна Рада України. Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

Сергеєва Т. В. сучасні виклики української освіти // новий колегіум. 2019. № 3. с. 26 — 31.

Ушкалов Л. В. Григорій сковорода : семінарій. харків : Майдан, 2004. 876 с.

Сковорода Григорій. Повна академічна збірка творів ; за ред. проф. Леоніда Ушкалова. харків : Майдан, 2010. 1400 с.

Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи [електронний ресурс] / Міністерство освіти і науки України ; концепція нової української школи (ухвалена рішенням колегії Мон 27.10.2016). Режим доступу : mon.gov.ua/новини%202016/12/05/konczepczya.pdf.

How to Cite

Прокопенко, І. (2020). H. S. SKOVORODA AND UKRAINIAN EDUCATION: YESTERDAY, TODAY, TOMORROW. New Collegium, 12–20. Retrieved from http://newcollegium.nure.ua/article/view/197780