SCIENTIFIC SCHOOLS OF THE DEPARTMENT OF HISTORY OF PEDAGOGY AND COMPARATIVE PEDAGOGY

Authors

  • Людмила Штефан

DOI:

https://doi.org/10.30837/nc.2020.1.86

Keywords:

department, university, scientific school, research.

Abstract

The article analizes the activity of scientific schools of the Department of History of Pedagogy and Comparative Pedagogy of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. it is emphasized that the department has 6 scientific schools. The main directions of the activity of the scientific school of professors Popova L. D., Trotsko A.V., Stephan L. A., Druhanova O. M., Vorozhbit-Horbatiuk V. V. and associate professor Vidchenko A. H. have been defined. The main directions of the activity of the department's schools include: theoretical ideas and experience of teacher training in English and US educational institutions; problems of education and training of students and pupils in the native pedagogy and school in the XViiith –XXth centuries; training of music and pedagogical personnel in the history of the Ukrainian pedagogical thought of the XXth century; problems of family education in the history of the Ukrainian pedagogical thought in the XiXth — XXth centuries; questions of the formation and development of the theory and practice of social pedagogy both in Ukraine and in the leading countries of the world; issues of training social and pedagogical staff and stimulating teacher activity; problems of didactics of secondary and high school; issues of the content of social and pedagogical activity with children with special needs and organization of social and pedagogical activity with gifted children; problems of aesthetic preparation of students; questions of the activity of social and pedagogical services in Ukraine; formation and development of comparative pedagogy as a science in the world leading countries; issues of distance education organization in the world leading countries; peculiarities of stimulating teachers to organize professional activity in historical retrospect; issues of physical education of the young generation; features of the organization of social and pedagogical activity in the Kharkiv region; the organization of legal education for high school students of Great Britain in the second half of the XXth century; issues of training social and pedagogical staff in Ukraine and leading countries of the world; features of the assessment of pupils and students in the UK, Canada and some others.

References

Голубнича Л. О. Історіографія дидактики вищої школи східного регіону України (друга половина ХХ — початок ХХІ століття) : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01 ; Харк. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Cковороди, Харків, 2015. 40 с.

Гончар О. В. Розвиток ідеї педагогічної взаємодії учасників навчального процесу вищої школи у вітчизняній педагогічній думці (друга половина хх століття) : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01 ; Харк. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Cковороди. харків, 2011. 39 с.

Короткова Ю. М. теорія і практика підготовки філологів в університетах Греції другої половини ХХ — початку ХХІ століття : автореф. дис… д-ра пед. наук : 13.00.01 ; Харк. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Cковороди. Харків, 2018. 40 с.

Танько Т. П. теорія та практика музично-педагогічної підготовки майбутніх вихователів дошкільних закладів у педагогічних університетах : автореф. дис… д-ра пед. наук : 13.00.01 ; ХАРК. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Cковороди. Харків, 2004. 40 с.

Тарарак Н. Г. теорія та практика формування ціннісних орієнтацій студентів в історії вітчизняних вищих навчальних закладів мистецького профілю (20-ті роки XX століття — початок XXI століття) : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01 ; Харк. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Cковороди. Харків, 2016. 40 с.

How to Cite

Штефан, Л. (2020). SCIENTIFIC SCHOOLS OF THE DEPARTMENT OF HISTORY OF PEDAGOGY AND COMPARATIVE PEDAGOGY. New Collegium, 1(99), 86–90. https://doi.org/10.30837/nc.2020.1.86

Issue

Section

Статті