NATIONAL ACADEMY OF EDUCATIONAL SCIENCES OF UKRAINE IN THE SCIENTIFIC AND METHODOLOGICAL SUPPORT OF THE EDUCATIONAL SPHERE

Authors

  • Андрій Селецький

DOI:

https://doi.org/10.30837/nc.2020.1.15

Keywords:

National Academy of Educational Sciences of Ukraine, scientific and methodological support of education, scientific research, modernization of education, reformation of the educational sphere, informational and analytical support of education.

Abstract

The main objective, strategic priorities and ways of fulfilling the tasks and functions of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine on the scientific and methodological support of modernization and development of the education system of Ukraine in the conditions of European integration and world globalization are highlighted. The quantitative and qualitative indicators of the final scientific production, formed by the results of the research activity of the institution, are analyzed. The basic directions of activity of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine on theoretical and methodological support of the development of the educational system and its comprehensive scientific support are revealed; coordination, organization and implementation of the basic and applied scientific research, as well as innovative scientific and technical (experimental) developments in the field of education, pedagogy and psychology, in particular, the study of global trends in the development of education, pedagogical and psychological theory and practice, conducting content analysis, state standards of education in foreign countries, assessing the quality of education in general and other educational institutions of Ukraine and abroad; providing scientific, methodological and advisory support on educational matters to public authorities; conducting an independent scientific examination of sectoral projects of projected and program documents, educational and methodical literature; participation in the development of teaching methods, educational standards, standard educational programs, textbooks; establishing cooperation with scientific and educational institutions of foreign countries, international organizations and funds on education; preparation and certification of scientific, scientific and pedagogical personnel of higher qualification; educational and publishing activities, etc.

References

Звіт про діяльність національної академії педагогічних наук України в 2016 р. та в період 2012–2016 рр. // національна академія педагогічних наук України. URL: https://drive.google.com/file/d/0B6UkMWiy4uKzbG9wUUhBSGlnd0dvNFFiaURvdk1OUjh5MFZF/view (дата звернення: 27.01.2020).

Звіт про діяльність національної академії педагогічних наук України у 2017 р. // національна академія педагогічних наук України. URL: https:// drive.google.com/file/d/19aEoEqnrQZ-NwjroAH0iM07aF5rPJA1N/view (дата звернення: 27.01.2020).

Звіт про діяльність національної академії педагогічних наук України у 2018 р. // національна академія педагогічних наук України. URL: https://drive.google.com/file/d/0B6UkMWiy4uKzUlZxMUtwQlJiOEkwSlNCcFRlajVKdXB0UUdj/view (дата звернення: 27.01.2020).

Наукове забезпечення розвитку освіти в Україні: актуальні проблеми теорії і практики (до 25-річчя НАПН України) : зб. наук. пр. київ : сам, 2017. 400 c.

Національна академія педагогічних наук України — 25 років : інформ. довід. київ : сам, 2017. 144 с.

Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні / наПн України ; за заг. ред. В. Г. кременя. київ : Пед. думка, 2016. 448 с. (до 25-річчя незалежності України).

План діяльності національної академії педагогічних наук України на 2019–2021 рр. // національна академія педагогічних наук України. URL: http:// naps.gov.ua/ua/activities/plans-reports/ (дата звернення: 27.01.2020).

План діяльності національної академії педагогічних наук України на 2020–2022 рр. // національна академія педагогічних наук України. URL: http:// naps.gov.ua/ua/activities/plans-reports/ (дата звернення: 27.01.2020).

Пріоритетні напрями (тематика) наукових досліджень та науково-тех- нічних (експериментальних) розробок національної академії педагогічних наук України на 2018–2022 рр. : схвалено Заг. зборами наПн України від 17 листоп. 2017 р. // національна академія педагогічних наук України. URL: http://naps. gov.ua/ua/press/announcements/1315/ (дата звернення: 27.01.2020).

Про заснування академії педагогічних наук України : указ Президента України від 4 берез. 1992 р. № 124/92// Законодавство України / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/124/92 (дата звернення: 27.01.2020).

Про надання академії педагогічних наук України статусу національної : указ Президента України від 24 лют. 2010 р. № 259/2010 // Законодавство України/ Верховна Рада України. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/259/2010 (дата звернення: 27.01.2020).

Про освіту : Закон України від 5 вер. 2017 р. № 2145-Viii. Ред. від 16 січ. 2020 р. // Законодавство України / Верховна Рада України. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 27.01.2020).

Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року : указ Президента України від 30 верес. 2019 р. № 722/2019// Законодавство України / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/722/2019 (дата звернення: 27.01.2020).

Статут національної академії педагогічних наук України (нова редакція): затв. Постановою Заг. зборів НАПН України від 17 листоп. 2017 р. // національна академія педагогічних наук України. URL: http://naps.gov.ua/ua/about/ statutes/ (дата звернення: 27.01.2020).

Стратегія розвитку національної академії педагогічних наук України на 2016–2022 роки : схвалено Заг. зборами НАПН України від 25 берез. 2016 р. // національна академія педагогічних наук України. URL: http://naps.gov.ua/ua/ press/announcements/942/ (дата звернення: 27.01.2020).

Творчий доробок Василя Григоровича кременя в інноваційному розвитку освіти України : біобібліогр. покажч. / НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського ; наук. ред. Березівська Л. д. 4-те вид., допов. київ : т-во «Знання» України, 2017. 368 c. (серія «академіки НАПН України» ; вип. 28).

Issue

Section

Статті