Formation of basic professional competences of higher education acguires as a pedagogical problem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30837/nc.2023.4.83

Keywords:

competence-based approach, higher education institutions, students, professional competence, transformation

Abstract

The article is devoted to the problem of forming basic professional competences of higher education applicants. The aim of the article is to analyse the process of formation of basic professional competencies of higher education students in the context of transformational challenges.

Based on the analysis of scientific and pedagogical sources, the main approaches of domestic and foreign scholars to the interpretation of the phenomenon of "competence" are allocated. It has been found that the basic professional competencies of a higher education applicant are an appropriate level of professional training that ensures the ability and readiness of an individual to effectively perform professional activities.

It is determined that in the process of forming the basic professional competencies of higher education students in the context of the transformation of the educational process, such changes as expanding educational opportunities, promoting the quality of higher education, creating a personality-oriented environment, and improving learning outcomes should be taken into account.

The following aspects of the progress of artificial intelligence in the system of higher professional education are outlined: the software is able to automatically adjust the content of textbooks in accordance with user requests and educational goals; access to virtual language instructors, which is relevant with the introduction of bilingual education in Ukraine; automatic assessment of composition, i.e. by collecting data, it is possible to calculate the course content, learning strategies, etc.

It is concluded that the main trends in changing the tasks of higher education are as follows.

References

Драч І.І. Управління формуванням професійної компетентності магістрантів педагогіки вищої школи: теоретико-методичні засади : монографія. Київ : Дорадо-Друк, 2013. 456 с.

Кобзар Н. В. Поняття «компетентність», «компетенція» і «готовність до діяльності» в сучасній освітній парадигмі // Наук. вісник Донбасу. 2010. № 3. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2010_3_5. (дата звернення: 06.07.2023).

Міністерство освіти і науки України. Програма великої трансформації «Освіта 4.0: український світанок». Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2022/12/10/Osvita-4.0.ukrayinskyy.svitanok.pdf (дата звернення: 09.07.2023).

Овчарук О. В. Розвиток компетентнісного підходу: стратегічні орієнтири міжнародної спільноти // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Київ, 2004. С. 6–15.

Плахотнік О., Безносюк О. Компетентнісний підхід у ВНЗ: проблеми та перспективи // Наук. записки Кіровоград. держ. пед. ун-ту імені Володимира Винниченка. Сер. : Педагогічні науки. Кіровоград, 2013. Вип. 121(ІІ). С. 202–207.

Собченко Т.М. Особливості навчання студентів-філологів в умовах інформатизації та цифровізації вищої освіти // Професійна освіта: мeтодологія, теорія, технології. 2021. Вип. 13. С. 278–290. DOI https://doi.org/10.31470/2415-3729-2021-13-278-290

Собченко Т. М. Підготовка майбутніх педагогів до інноваційної професійної діяльності // Педагогіка та психологія. 2020. Вип. 63. С. 159–167. DOI http://doi.org/10.34142/2312-2471.2020.63.17

Собченко Т. М. Формування професійної компетентності майбутніх учителів в умовах змішаного навчання // Актуальні питання гуманітарних наук. 2021. Вип. 35, т. 5. С. 282–287. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/35-5-42

Шишов С. Поняття компетенції в контексті якості освіти // Дайджест педагогічних ідей та технологій. 2002. №3. С. 20–21.

Яворівська М. Порівняльний аналіз понять «компетенція» і «компетентність» // Магістерський наук. вісник. Тернопіль : Тернопіль. нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка, 2019. Вип. 32. С. 142–145.

何克抗.21世纪以来的新兴信息技术对教育深化改革的重大影响[J].电化教育研究, 2019, 40(03):5-12.DOI:10.13811/j.cnki.eer.2019.03.001. (Хе Кеканг. Значний вплив нових інформаційних технологій на поглиблену реформу освіти з 21-го століття // Дослідження електронної освіти, 2019, 40(03): 5–12.

史蒂芬•哈格德.人工智能的教育应用面临转折[J].赖鹏飞,译.在线学习(新思维、新技术、新业态), 2017(10):14–16 (Стівен Хаггард. Застосування штучного інтелекту в освіті перебуває на поворотному етапі ; Лай Пенфей, переклад // Онлайн-навчання (нове мислення, нові технології, новий формат), 2017 (10): 14–16.

Published

2023-11-25

How to Cite

Panteleimonova, T. (2023). Formation of basic professional competences of higher education acguires as a pedagogical problem. New Collegium, 4(112), 83–87. https://doi.org/10.30837/nc.2023.4.83

Issue

Section

Статті