A distance learning course as a means of informational and methodological support for the independent work of higher education applicants during the study of the disciplines of the humanitarian cycle
DOI:
https://doi.org/10.30837/nc.2023.4.54Keywords:
distance learning course, learning process, learning outcomes, independent work, MoodleAbstract
The article is devoted to the analysis of the organization of the educational process in a higher education institution with the use of distance learning courses as a means of informational and methodological support for the independent work of applicants during the study of the disciplines of the humanitarian cycle. Attention is drawn to the fact that independent work should be carried out by the learner as a cognitive activity, become a means of educating such personal qualities as independence, activity, form a creative attitude to the information being learned. It is shown that the search for new means and methods of learning leads to the fact that the tasks of maximum assimilation of scientific information, and the formation of the ability to think creatively and independently acquire new knowledge, are put first. It is concluded that the use of distance learning courses posted on the Moodle platform for the effective organization of independent work of students can be considered as a fairly effective means of its management. The use of distance educational technologies during the study of humanitarian disciplines by students of higher education allows developers to create content within the framework of such a course in which the scope of tasks is clearly defined and educational materials oriented to independent learning are placed; set a learning trajectory with a clear sequence of tasks in accordance with the curriculum; carry out their inspection and organize a mutual inspection; ensure communication between the teacher and course participants. The experience of practical work confirms the promising development of the blended learning model, which in modern conditions is considered optimal for the effective transfer of knowledge and management of the educational process, as it allows to harmoniously combine the advantages of classroom classes and electronic learning technologies.
References
Александрова В. В., Білоконь К. С., Савченко А. В. Організація самостійної роботи студентів як засіб творчого розвитку особистості майбутнього фахівця // Актуальні проблеми сучасних лінгвістичних досліджень та застосування інноваційних технологій викладання мов у вищій школі нефілологічного профілю : матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (м. Дніпро, 25 жовтня 2018 р.). Дніпро, 2018. С. 6–12. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://er.dduvs.in.ua/bitstream/123456789/3202/1/1.pdf
Биков В. Ю., Кухаренко В. М. Дистанційний навчальний процес : навч. посіб. Київ : Міленіум, 2015. 254 с.
Болюбаш Н. М. Педагогічне тестування в системі lms Moodle // Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. Т. 60. № 4. С. 116–127.
Гончарова О. С. Організація освітнього процесу вишу в умовах пандемії COVID-19 та заходів щодо запобігання її поширенню // Актуальні проблеми освітньо-виховного процесу в умовах карантинних обмежень та дистанційного навчання : зб. наук. пр. Харків : ХНУБА, 2021. С. 111–115.
Гончарова О. С. Особливості оцінювання знань здобувачів вищої освіти в умовах дистанційного навчання (на прикладі історичних дисциплін) // Новий колегіум. 2023. № 3. С. 101–106.
Демченко В. А., Балабанова К. Є., Ємельянова Є. С. Реалізація компетентнісного підходу в самостійній роботі студентів закладів вищої освіти // Інноваційна педагогіка. 2021. Т. 239. № 38. С. 34–40.
Компетентнісний підхід у вищій школі: теорія та практика / кол. авт. ; за заг. ред. О. А. Жукової, А. І. Комишана. Харків : ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2021. 264 с.
Прокопенко А. І., Підчасов Є. В., Москаленко В. В., Доценко С. О., Лебедєва В. В. Технології дистанційного навчання: методологія створення та супроводу навчальних курсів : навч. посіб. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди ; «Мітра», 2019. 81 с. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://hnpu.edu.ua/sites/default/files/files/Kaf_IT/Posib_DO1.pdf
Свиридюк О. Зміст змішаного навчання у закладах вищої освіти // Зб. наук. пр. Уманського держ. пед. ун-ту. 2021. Вип. 4. С. 120–128.
Тюптя Л. Т., Іванова І. Б. Самостійна робота студентів в умовах інформаційного навчального середовища // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами : зб. наук. пр. 2015. № 12 (14). С. 54–66.