Formation of scientific research competence of future doctors of philosophy in the conditions of implementation of distance education technologies

Authors

  • Yu. Boichuk Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-8583-5856
  • A. Boiarska-Khomenko Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-1818-3074
  • L. Rybalko Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-1262-8551

DOI:

https://doi.org/10.30837/nc.2023.3.74

Keywords:

science, researcher, training, PhD, cational and scientific program, scientific and pedagogical research, thesis, online learning, academic integrity, educational hub

Abstract

The article discloses the problem of the formation of scientific and research competence of students of the third (educational and scientific) level of higher education in the specialty 011 Educational, pedagogical sciences of the field of knowledge 01 Education, pedagogy through the implementation of the principle of continuity of education in institutions of higher education, revealing the potential of the educational and scientific program «Educational, pedagogical sciences», use of distance learning technologies. The scientific research competence of the Doctor of Philosophy is formed on the basis of previous experience at the bachelor's and master's levels of higher education. In graduate school, the process of forming the scientific and research competence of a doctor of philosophy is special, unique, leading, because the graduates are researchers, scientists, innovative teachers, and agents of educational changes.

It was noted that in the process of teaching compulsory and optional subjects, future PhDs learn the principles of scientific research and the peculiarities of conducting scientific and pedagogical research, develop creative thinking and the talent of a researcher. It is proven that in order to successfully and timely write a dissertation, they need to learn how to write theses, professional articles, master the terminology of the research topic, express the author's opinion in accordance with the logic of constructing the content of the scientific text, draw conclusions, position oneself in the role of a scientist and researcher, present and publicize the results of the work.

It is emphasized that the use of the possibilities of distance learning technologies is a necessary condition for the formation of scientific research competence of future doctors of philosophy, who at the same time study and apply the selected technologies for research. They explore the possibilities of Google Drive and digital services, applications for visual presentation of the results of scientific research, conduct surveys, compile infographics (Piktochart, Canva, Infogram, Visually, Genially, Easelly).

References

Друганова О.М., Боярська-Хоменко А.В., Золотухіна С.Т. Досвід формування готовності до професійного кар’єрного зростання випускників аспірантури Харк. нац. пед. ун-ту ім. Г. С. Сковороди // Наук. вісник Південноукр. нац. пед. ун-ту ім. К. Д. Ушинського. Одеса, 2021. № 1 (134). С. 24 – 32.

Кодекс академічної доброчесності від 28 лютого 2023 р. Режим доступу:http://hnpu.edu.ua/sites/default/files/files/Normat_dokum/Pol/42_23_Kodeks_akad_dobrochesnosti.pdf (дата звернення: 27.04.2023).

Освітньо-наукова програма 011 Освітні, педагогічні науки. ХНПУ ім. Г. С. Сковороди. 2023. Режим доступу: http://smc.hnpu.edu.ua/files/Osvitni programi/Osvitno_naykovi_programu/2023/Osvitni_pedagogichni_nauki.pdf (дата звернення: 28.04.2023)

Підготовка докторів філософії (PhD) в умовах реформування вищої освіти : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (Запоріжжя, 5-6 жовтня 2017 р.). Запоріжжя : Запорізький нац. ун-т, 2017. 216 с.

Положення про підготовку здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії в Харк. нац. пед. ун-ті ім. Г. С. Сковороди від 29 березня 2021 р. Режим доступу: http://hnpu.edu.ua/sites/default/files/files/Normat_dokum/Piojenn/Pro-pidgotovky_doktora_filosofii.pdf (дата звернення: 25.04.2023).

Положення про організацію науково-дослідної роботи в Харк. нац. пед. ун-ті ім. Г.С. Сковороди від 12 червня 2020 р. Режим доступу: http://hnpu.edu.ua/sites/default/files/files/Normat_dokum/Proorganizatziynaykovodoslidnoiroboty.pdf (дата звернення: 24.04.2023).

Положення про комісію з етики та управління конфліктами в Харк. нац. пед. ун-ті ім. Г.С. Сковороди від 28 лютого 2023 р. Режим доступу: http://hnpu.edu.ua/sites/default/files/files/Normat_dokum/Pol_komis_etyky_upravlinnia_konflikt.pdf (дата звернення: 25.04.2023).

Положення про використання технологій дистанційного навчання в ХНПУ ім. Г.С. Сковороди (протокол № 2 від 22 лютого 2021 р.). Режим доступу: http://hnpu.edu.ua/sites/default/files/files/Normat_dokum/Piojenn/Pro_vykorystanya_tehnologiy_dustanziynogo_navchanya.pdf (дата звернення: 20.04.2023).

Чернякова Ж. Формування дослідницької компетентності майбутніх докторів філософії у процесі докторської підготовки // Теорії та технології інноваційної професійної підготовки майбутніх учителів в контексті концепції «Нова Українська школа». Режим доступу: https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/06/.pdf (дата звернення: 21.04.2023).

Published

2023-06-15

How to Cite

Boichuk, Y., Boiarska-Khomenko, A., & Rybalko, L. (2023). Formation of scientific research competence of future doctors of philosophy in the conditions of implementation of distance education technologies. New Collegium, 3(111), 74–81. https://doi.org/10.30837/nc.2023.3.74

Issue

Section

Статті