Brand strategies of US universities as the element of image formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30837/nc.2023.3.70

Keywords:

branding, image, institution of higher education, IHE, market of educational services, strategy

Abstract

Marketing terminology has actively spread to the field of education as a result of consumerism. That is why a brand strategy building has become vital not only for new but also for old and world-top universities, since “education consumers” often choose an educational institution under the influence of its image, prestige, or public perception. The brand image of an educational institution is a sum of people's views, opinions, and impressions about it, which is decisive for the educational institution's positioning in the market of educational services and its identification among other educational institutions. The brand image of an educational institution, as a multi-component concept, is formed based on numerous internal and external factors. For all that, the publicly broadcasting value judgments about the educational institution, the level, and nature of its social interactions in the community, and its perception by public consciousness are among the main components of the educational institution's brand image. The formation of the brand strategy of the educational institution is part of its brand image strategy aimed at increasing its competitiveness.

The implementation of some aspects of the brand image strategy of North American universities is illustrated by the examples of the California State University and the Massachusetts Institute of Technology.

References

Бахметьєва А. М. Основні атрибути та драйвери бренда університету // Вісник Дніпропетр. ун-ту. Серія «Соціальні комунікації». Дніпро, 2016. Т. 16. С. 3 – 8.

Дячук В. П. Стратегії формування іміджу закладу вищої освіти: соціокультурний вимір // Культура і сучасність : альманах. Київ : Міленіум, 2018. №1. C.71 – 75. DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.159804.

Раєвнєва О. В., Гриневич Л. В. Формування іміджевої політики університету: методичне підґрунтя // Соціальна відповідальність бізнесу і адміністрації – створення інноваційного управління : монографія. Бердянськ, 2015. С. 93 – 103 с.

Цебрій І. В. Маркетинг в освіті і державно-громадське управління // Демократичні процеси та демократична освіта – основи розвитку соборності в Україні. Полтава : АСМІ, 2005. С. 343 – 346.

Яцентюк С. В. Маркетингові стратегії брендингу на ринку освітніх послуг: аспекти конкурентоспроможності ЗВО // Економ. вісник Нац. гірничого ун-ту. Дніпро, 2019. № 2 (66). С. 123 – 131 DOI: https://doi.org/10.33271/ev/66.123.

Alfred R. L., Weissman J. Higher education and the public trust: Improving stature in colleges and universities // ASHE-Eric Higher Education Report. 1987. № 6, 160 p. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://eric.ed.gov/?id=ED296692 (дата звернення 29.03.2023).

America’s Top Colleges List // Forbes [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.forbes.com/top-colleges/ (дата звернення 29.03.2023).

Avenarius H. Image and public relations practice // Journal of Public Relations Research. 1993. Vol. 5. P. 247 – 252. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-23613-7_31 (дата звернення 29.03.2023).

Herr P. M. Higher education institutional brand value in transition: measurement and management issues // Forum For the Future of Higher Education. 2000. [Електронний ресурс]. Режим доступу: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.educause.edu/ir/library/pdf/ffp0104s.pdf (дата звернення 29.03.2023).

Kotler P., Fox K. Strategic Marketing for Educational Institutions. NJ : Prentice-Hall Inc., 1995. 484 p. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://bd-cons.com/site/brstratmkt.htm@opendocument.htm (дата звернення 29.03.2023).

Massachusetts Institute of Technology. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.mit.edu/ (дата звернення 29.03.2023).

Nedobity Wolfgang. Universities as Brands – the Role of Branding in Educational Theories // SSRN Electronic Journal. 2013. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://ssrn.com/abstract=2234945. DOI:10.2139/ssrn.2234945.

Notermans Manno. Higher Education Branding: Creating a Unique Brand Identity Ultimate Guide (2023) // Think Orion [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.thinkorion.com/blog/higher-education-branding-creating-a-unique-brand-identity (дата звернення 29.03.2023).

Wordmark/Logo // The California State University [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.calstate.edu/csu-system/csu-branding-standards/Pages/logos.aspx (дата звернення 29.03.2023).

Published

2023-06-15

How to Cite

Guslenko, I. (2023). Brand strategies of US universities as the element of image formation. New Collegium, 3(111), 70–73. https://doi.org/10.30837/nc.2023.3.70

Issue

Section

Статті