Training of future primary school teachers to preserve and strengthen the physical health of students with special educational needs in distance learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30837/nc.2023.3.24

Keywords:

physical health, primary school teacher, children with special educational needs, professional training, health-saving educational technologies, distance learning, nclusive education

Abstract

The article is devoted to the problem of professional training of future primary school teachers using digital educational technologies on the example of H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. The purpose of the article is to highlight the peculiarities of distance training of future primary school teachers to preserve and strengthen the physical health of children with special educational needs in inclusive education in the course of studying the discipline "Physical Education with Teaching Methods". To achieve this goal, the conceptual ideas of inclusive education based on the principles of democratization, non-discrimination, consideration of human diversity, effective involvement and inclusion of all participants in the educational process, taking into account their individual needs, capabilities, abilities and interests, and the professional competencies of the future primary school teacher, in particular, inclusive, health-saving and designing needs, which allow to execute the task of preserving and strengthening of the physical health of the children with special educational needs. In order to highlight the peculiarities of professional training of future primary school teachers in a distance format, the experience of teaching the discipline "Physical Culture with Teaching Methods" for students of the first (bachelor's) level of higher education in the specialty 013 "Primary Education with Special Education Methods" was analyzed. The discipline was taught using the educational platform Moodle of H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University and Google applications. It is determined that the execution of the tasks of training future primary school teachers should be carried out both through the analysis, transformation and optimization of the content of theoretical and practical professional training, as well as updating the content of educational programs and curricula, taking into account the realities of today.

References

Акімова О. М. Професійна підготовка майбутніх учителів початкової школи до роботи в інклюзивному середовищі // Наук. записки кафедри педагогіки : зб. наук. пр. / Харків. нац. ун-т ім. В. Н. Каразіна. Харків, 2014. Вип. 37. С. 35 – 42. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzkp_2014_37_6

Бобренко І. В. Здоров'язберігаючі технології в освіті молодших школярів із порушеннями інтелектуального розвитку // Інноваційні підходи в освіті та реабілітації дітей із особливими освітніми потребами (до 15-річчя ВГО «Українська асоціація корекційних педагогів») : зб. матеріалів IV Всеукр. наук.-практ. конф. / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2020. С. 28 – 33.

Ващенко О. Готовність вчителя до використання здоров'язбережувальних технологій у навчально-виховному процесі // Здоров'я та фізична культура. 2006. № 8. С. 1 – 6.

Ващенко О., Свириденко С. Здоров’язберігаючі технології: сутнісна характеристика // Здоров’язберігаючі технології у навчальному закладі. Київ : Шк. світ, 2009. С. 5 – 12.

Волошин О. Р. Роль здоров’язбережувальних технологій в освітньому процесі // Педагогіка, психологiя та медико-бiологiчнi проблеми фізичного виховання і спорту. 2012. № 6. С. 47 – 50.

Козлов А. В., Науменко Н. В. Підготовка майбутніх фахівців початкової та спеціальної освіти до професійної діяльності в інклюзивному освітньому просторі засобами дисципліни «Фізична культура з методикою навчання» в умовах військового стану // Формування життєвої компетентності осіб з особливими освітніми потребами в системі позашкільної, спеціальної та інклюзивної освіти : зб. наук. пр. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2023. С. 120 – 125. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/10567

Кузенко О., Олійник М., Перепелюк І. Упровадження здоров’язбережувальних технологій як чинник ефективного функціонування інклюзивного освітнього простору // Освітні обрії. Івано-Франківськ, 2022. Вип. 1 (54). С. 81 – 84.

Мозолев О. М. Вимоги до організації та надання послуг у інклюзивному туризмі // SCIENTIA : зб. наук. пр. Valencia, Kingdom of Spain : European Scientific Platform, 2021. С. 48 – 51.

Освітня програма «Початкова освіта з методиками спеціальної освіти (Логопедія)» / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків, 2022. 28 с. URL: http://smc.hnpu.edu.ua/files/Osv%D1%96tn%D1%96_programi/Osvitni_programu_bakalavr/2022_rik/013_pochatkova_metodyky.pdf

Про освіту : Закон України від 5 верес. 2017 р. № 2145-8. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Ричок Т. М. Сучасні оздоровчі технології, які використовуються в процесі адаптивного фізичного виховання школярів // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Київ, 2017. С. 85 – 90.

Published

2023-06-15

How to Cite

Boychuk, Y., Kozlov, A., Naumenko, N., & Drozhyk, L. (2023). Training of future primary school teachers to preserve and strengthen the physical health of students with special educational needs in distance learning. New Collegium, 3(111), 24–31. https://doi.org/10.30837/nc.2023.3.24

Issue

Section

Статті