Immersive technologies: a symbiosis of digital technologies and art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30837/nc.2023.1-2.118

Keywords:

immersive, immersive technologies, virtual reality, augmented reality, education, digitalization, art

Abstract

Immersive technologies are one of the strategic vectors of modern education. Immersive in English means “immersion”. In the context of pedagogical science, it is a method of teaching with elements of relaxation, play, and immersion in an artificially modeled reality. Several concepts of immersive technologies are defined: virtual reality (VR); augmented reality (AR); mixed reality (MR); holography, TelePresence; digital twin; FPV drone flight, etc. The author has revealed the meaning of the immersive approach in education, which we interpret as a set of methods and means of organizing productive interaction of participants in the educational process in a virtual (immersive) educational environment that provides interactive learning, comprehensive and targeted professional development. An immersive learning environment is understood as a dynamic process of influencing the user by various elements of the simulated external/internal environment. The author substantiates immersive in literature, painting, and theater. Thus, immersive is primarily associated with the object-spatial modeled environment, which is designed to draw the viewer inside. The article pays special attention to the creation of an immersive learning environment, which has certain characteristic features, namely: redundancy, saturation, constructiveness; observation, autonomy; integrity; motivational; interactivity. The advantages of the immersive environment are identified: the ability to visualize complex processes and phenomena; minimization of extraneous factors; high degree of personalization of the learning process; stimulation of the accumulation of experience of independent cognitive activity, development of activity in educational activities; prompt and visual display of the results obtained; facilitation of communication between participants in the educational process, etc.

References

Гранчак Т., Бондаренко В. Імерсивні технології в бібліотеці: організація інноваційного сервісу для науки та освіти // Science and Innovation. 2021. 17(2), 94-104. https://doi.org/10.15407/scine17.02.094.

Димова І. Імерсивний підхід в системі університетської освіти // Актуальні питання гуманітарних наук : міжвуз. зб. наук. праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич : Вид. дім «Гельветика», 2022. Вип. 48. Т. 1. С. 289 – 293. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/48-1-45

Імерсивні технології в освіті : збірник матеріалів І Наук.-практ. конф. з міжнар. участю. Київ : ІІТЗН НАПН України, 2021. 169 с.

Кісільова М. Використання імерсивних технологій у процесі навчання природничих наук // Інноваційні трансформації в сучасній освіті: виклики, реалії, стратегії : зб. матер. ІІІ Всеукр. відкр. наук.-практ. онлайн-форуму. Київ : Нац. центр «Мала академія наук України», 2021. С.57 – 60.

Пінчук О. Імерсивні технології в навчанні: проблема чи перспектива? / Ін-т інформ. технологій і засобів навчання НАПН України. URL : https://goo-gl.su/G9wRx

Подлєсний С.В., Холодняк Ю.С., Капорович С.В. Використання імерсії в сучасній освіті // Сучасна освіта – доступність, якість, визнання: зб. наук. праць ХІI міжнар. наук.-метод. конф. Краматорськ : ДДМА, 2020. 218 с.

Слободяник О. Імерсивні технології у працях вітчизняних та зарубіжних науковців // Наук. записки. Вип. 201. С.120 – 123. DOI: 10.36550/2415-7988-2021-1-201-124-127

Bonasio A. (2019). Immersive Experiences in Education New Places and Spaces for Learning. URL : https://www.immersivelearning.news/2019/08/15/report-immersive-experiences-ineducation/

Pinchuk O.P., Tkachenko V.A., Burov and O.Yu. AV and VR as Gamification of Cognitive Tasks // Proc. 15 th Int. Conf. ICTERI 2019. Vol-2387. Р. 437 – 442. URL : http://ceurws.org/Vol-2387/20190437.pdf

Foreman N. Virtual Reality in Psychology // Themes in Science and Technology Education, 2(1), 225 – 252. Retrieved June 22, 2021. URL : https://www.learntechlib.org/p/148626/

Virtual Reality Statistics You Must Know in 2021/2022: Adoption, Usage & Market Share. Finances Online. URL : https://financesonline.com/virtual-reality-statistics/

Published

2023-03-28

How to Cite

Dotsenko, S., & Van, C. (2023). Immersive technologies: a symbiosis of digital technologies and art. New Collegium, 1(110), 118–124. https://doi.org/10.30837/nc.2023.1-2.118

Issue

Section

Статті