Updated of the problem of forming the artistic-figurative thinking of the future teacher of music

Authors

  • A. Sokolova Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-0284-7320
  • Itszya Li Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.30837/nc.2023.1-2.110

Keywords:

thinking, artistic-figurative thinking, professional training, future music teacher, updated, challenges, viability

Abstract

The article analyzes the views of scientists from various fields of knowledge on the main definitions of research. It is proven that philosophy considers thinking as the basis of human activity, a guarantee of individual freedom.

It has been clarified that psychologists consider thinking to be an active form of cognitive activity of a person, which is based on certain requests, abilities and is closely related to society and culture.

In the pedagogical plane, thinking is considered as an active reflection of real reality in a person's consciousness, its ability to consistently and generally establish connections between objects and phenomena and generate new ideas.

It was found that the formation of artistic-figurative thinking is recognized as an important factor in the professional training of a future teacher of music. Based on the views of scientists, the author presents his own interpretation of the concept of "artistic-figurative thinking of a future music teacher" as a purposeful process of emotional-intellectual knowledge of the world, a process of self-awareness, which is carried out on the basis of mastering works of musical art and is realized in one's own musical-pedagogical and performing activities.

It is proved that the updated of the problem of formation of artistic- figurative thinking is determined not only by its effective influence on the abilities of the future music teacher, his professional self-development and self-improvement in the modern conditions of the educational process. The main factors are the terrible modern challenges caused by the war, those crisis situations and emotional states in which student musicians found themselves. The formation of artistic- figurative thinking in the process of mastering vocal works will help the future music teacher to resist negative social life situations, direct his own mental instructions to a positive worldview, a humane attitude towards others and awareness of his own vitality.

References

Біла Н.Л., Шумський М.О. Вербальна інтерпретація в умовах педагогічної діяльності // Психолого-педагогічні науки. 2015. № 3. С.7 – 13.

Гавран І. Особливості розвитку художньо-образного мислення студентів інститутів мистецтв у процесі підготовки до самостійної діяльності // Молодь і ринок. 2018. №12 (167). С. 51 – 54.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 366 с.

Дмитрієва С.М., Кирилюк О.В. Психологічні особливості мислення майбутніх фахівців з фінансів, економіки та менеджменту туристичної індустрії // Актуальні проблеми, сучасний стан та перспективи розвитку індустрії туризму в Україні та Польщі. : матеріали десятої Міжнар. наук.-практ. конф. ; за ред. І.В. Саух Житомир : Вид-во ЖФ КІБІТ, 2016. С. 31 – 34.

Іванова Н.В. Духовно-онтологічні стратегії мислення: соціально-філософський аналіз : дис. … д-ра філос. наук ; спец. 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії. 2017. 475 с.

Карпенко В.В. Психологія мислення: феноменологія, процес і детермінанти // Наук. вісник Львів. держ. ун-ту внутрішніх справ. 2013. №1. С.32 – 42.

Нечаєва Л.В. Формування художнього мислення як визначної складової педагогічної діяльності майбутніх вчителів мистецтва. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/14455/1/Nechaieva.pdf

Печерська Е.П., Шепельська М.О. Формування художньо-образного мислення учнів у процесі вокально-хорової роботи // Наука і освіта. 2015. №2. С.84 – 91.

Полатайко О.М. Компоненти художньо-образного мислення майбутнього вчителя мистецьких дисциплін у процесі вербальної педагогічної інтерпретації художніх творів // Наук. записки. Сер.: Психологія і педагогіка, 2013. Вип. 22. С.146–150.

Поліщук О. П. Людина у вимірах естетичної та культурної антропології: моделювання, інологіка і ціннісний вектор образної стратегії в умовах цивілізаційних зрушень сучасності // Вісник Житомир. держ. ун-ту імені Івана Франка. 2014. Вип. 3 (75). Філософські науки. С. 3 – 7.

Психологічний словник / Авт.-уклад. В.В. Синявський, О.П. Сергєєнкова ; за ред. Н.А.Побірченко. 336 с.

Словник термінів і понять з педагогіки вищої школи : посібник. Дніпропетровськ, 2005. 181 с.

Тішко Л., Щепова Д. Філософський аспект мислення // Грані. 2021. Т. 24. №3. С.90 – 97.

Термінологічний словник. URL: https://web.posibnyky.vntu.edu.ua/icgn/8prishak_osnovy_psiholog_pedagogiki/slov.htm

Шапар В.Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Харків : Прапор, 2007. 640 с.

Шатайло Н. В. Розвиток художньо-образного мислення як світоглядно формуючий процес // Актуальні питання мистецької освіти та виховання. 2016. Вип. 1 (7). С.203 – 213.

Шпак М. І. Емоційний інтелект в контексті сучасних психологічних досліджень // Психологія особистості. 2011. № 1 (2). С.282 – 288.

Published

2023-03-28

How to Cite

Sokolova, A., & Li, I. (2023). Updated of the problem of forming the artistic-figurative thinking of the future teacher of music. New Collegium, 1(110), 110–117. https://doi.org/10.30837/nc.2023.1-2.110

Issue

Section

Статті