Civic education as the foundation of multivectors of the educational process within the Bologna system
DOI:
https://doi.org/10.30837/nc.2023.1-2.86Keywords:
education, citizenship, civil education, competence, social disciplines, Bolonga processAbstract
The reform of the Ukrainian education system began in 2005, when Ukraine joined to Bolonga of process. Basic directions of reform of education provided for: three levels of the higher education system (bachelor, master and doctor of sciences); ЄСТS academic transfer credits; European supplement to the diploma; mobility of students, teachers and scientists; creation of single.
European research space, quality control of higher education, etc. Ukraine actively implemented the components of the Bologna process. The national traditions of Ukrainian education were preserved. The years of reform gave results. Ukrainian education is developing according to European trends. As in European universities, social disciplines are taught in higher educational institutions of Ukraine. In recent years, the teaching of the Civic Education course has become particularly relevant. This is an integrative course. It includes topics from jurisprudence, political science, cultural studies and other social disciplines. Civic education forms an image of society and is aimed at the formation of civic competences. Civic education contributes to the socialization and national-patriotic upbringing of students. In the conditions of war, the main task of educational policy is the formation of national social and state values in youth as the ideological basis of Ukrainian civic identity. This is the foundation of the consolidation of Ukrainian society, which will lead to the sustainable development of the state. In the future, the intellectual and scientific potential of Ukraine will determine the development of Ukrainian education and society as a whole along the path of European integration.
References
Акіншева І.П. Аналіз громадянської освіти як чинника політичної соціалізації особистості // Наук. вісник Ужгород. нац. ун-ту. Серія «Педагогіка, соціальна робота». Вип. 31. С.9-10. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/289; Бухун А. Г. Громадянська освіта української молоді: нормативні засади та неперервність розвитку // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 74, Т. 1. С. 66-71. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/ 2021/ 74/part_1/14.pdf; Суший О. Цінності та пріоритети громадянської освіти в Україні: «Думай глобально, дій локально!» // Наук. записки НАН України. 2018. Вип. 5 – 6 (79 – 80). С.208-221. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://ipiend.gov.ua/wp-content/uploads/ 2018/07/sushii_tsinnosti.pdf
Альохіна Г.М. Якість освіти у контексті сучасних трансформацій вищої освіти [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.researchgate.net/publication/336406700_Akist_osviti_u_konteksti_sucasnih_transformacij_visoi_osviti; Болонський процес і навчання впродовж життя/ М.Ф. Степко, Б.В. Клименко, Л.Л. Товажнянськийи. Харків, 2004. 111 с. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://library.zntu.edu.ua/Bolon_process/Book.pdf; Болотська О. А. Розвиток академічної мобільності студентів як реалізація принципів Болонського процесу у Вищій освіті України [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN21/13boavou.pdf; Вавренюк С. А. Вплив процесу євроінтеграції на підготовку молоді в системі Вищої освіти України [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.investplan.com.ua/pdf/24_2018/15.pdf; Сподін Л. А. Проблеми і шляхи забезпечення якості Вищої освіти в Україні [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://journals.nubip.edu.ua/index.php/Gumanitarni/article/viewFile/ 4882/4810
Аналітичний звіт Болонського Секретаріату–2009: резюме і оціночний лист, що підготовлені на основі Національного звіту із запровадження положень Болонського процесу [Електронний ресурс]. Режим доступу:http://www.mon.gov.ua/ ; Болонський процес в Україні 2005 – 2020: досягнення, виклики та перспективи Київ, 2020. С.14-17. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://erasmusplus.org.ua/images/ phocado wnload/BolognaStudy_Ukraine2005_2020_NEO_ukr.pdf; Хан Є.В. Участь України у Болонському процесі: 12 років на шляху до європейського історичного простору. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://eustudies.history.knu.ua/uk/yevgen-han-uchast-ukrayiny-u-bolonskomu-protsesi-12-rokiv-na-shlyahu-do-yevropejskogo-istorychnogo-prostoru/
Артьомов І.В., Ващук О.М. А Концептуальні та правові основи формування Європейського освітнього простору : навч. посібник. Ужгород : ЗакДУ, 2011. 486 с. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.uzhnu .edu.ua/uk/infocentre/get/3718; Вища освіта України і Болонський процес : навч. посібник ; за ред. В.Г Кременя. Тернопіль : Навч. книга – Богдан, 2004. 384 с.; Європейський простір вищої освіти та Болонський процес : навч.-метод. посібник / Т. М. Димань,.О. А. Боньковський, А. Г. Вовкогон. БНАУ, 2017. Одеса : НУ «ОМА», 2017. 106 с. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://foreign.udau.edu.ua /assets/files/docs/quantus/traning/european-higher-education-area-and-the-bologna-process_17_09_2017.pdf; Ільченко А.М. Вища освіта і Болонський процес : навч.-метод. посібник / А.М. Ільченко, С.В. Шейко. Полтава : РВВ ПДАА, 2014. 316 с. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://dspace.pdaa.edu.ua:8080/bitstream/123456789/559/1; Гусєва П.Т. Курс лекцій з дисципліни «Вища освіта України і Болонський процес». Харків : ХНУ, 2011/2012. 66 с. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://foreign-languages. karazin.ua/ resources /4e70 fd3 ee45ec07d58136e449c6650d3.pdf
Болонський процес: цикли, ступені, кредити : монографія / Л.Л.Товажнянський, Є.І.Сокол, Б.В.Клименко. Харків : НТУ "ХПІ", 2004. 144 с. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://library.zntu.edu .ua/ Bolon_process/Book_1.pdf; Інтеграція в європейський освітній простір: здобутки, проблеми, перспективи : монографія ; за ред. Ф.Г. Ващука. Ужгород : ЗакДУ, 2011. 560 с. (Серія «Євроінтеграція: український вимір». Вип. 16) [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.uzhnu.edu.ua /en/infocentre/get/3717; Формування європейського виміру забезпечення якості вищої освіти в контексті інтернаціоналізації освітнього простору : монографія / за ред. А. А. Сбруєвої. Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2019. 254 с. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/02/monograph-SbruievaYeremenko.pdf
Лозовий В. С. Суспільні науки в контексті модернізації освітньої системи в Україні [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://niss.gov.ua/ doslid zhennya /gumanitarniy-rozvitok/suspilni-nauki-v-konteksti-modernizacii-osvitnoi-sistemi-v
Навчальні програми провідних ВНЗ королівства Данії [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://knute.edu.ua/file/NjY4Nw==/e8859d45f2 661bc8e9fe942a046bfadc.PDF
Павко А. Болонський процес в Україні: плюси і мінуси [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.euroosvita.net/prog/ print.php /prog/print .php?id=1682
Сайт Освіта.uа. Курс «Громадянська освіта» – це суспільна ініціатива [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://osvita.ua/school/76915/
Сайт МОН України: Пріоритетами Болонського процесу до 2030 р. Електронний ресурс]. Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/ news /prior ite tami-bolonskogo-procesu-do-2030-roku-mayut-stati-zbalansovana-akademichna-mobilnist-ta-posilena-rol-vishoyi-osviti-u-dosyagnenni-cilej-stalogo-rozvitku-yegor-stadnij
Спецпроєкт Громадянська освіта [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://life.pravda.com.ua/projects/hromadianska-osvita/2021/02/16/243780/
Шестопалюк О. Громадянська освіта як фактор формування громадянських компетентностей сучасної молоді // Рідна шк. 2010. № 3. С. 33 – 35. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2010_3_11