Information and communication technologies in education of the visually impaired in the era of digitalization of education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30837/nc.2023.1-2.71

Keywords:

information and communication technologies, inclusive education, people with visual impairments, digitalization, typhlocomputerization

Abstract

The article analyzes the role and features of using of information and communication technologies (ICT) in the education of visually impaired (VI) people during the period of digital transformation of education. It is noted that during digitalization of education, it should be considered that digital competence stands out from the list of key competences for lifelong learning. The ICT that allows visually impaired people to learn using general-purpose computer equipment is analyzed. It is shown that ICT for people with VI is an effective mechanism of adaptation to education and to life in general. It is noted that in order to ensure the effectiveness and accessibility of the educational process of persons with disabilities, it is necessary to equip educational institutions with modern computer equipment and appropriate pedagogical software, electronic textbooks aimed at facilitating the learning process. It is claimed that one of the main tasks of education in the conditions of digital transformation is to teach students, including people with disabilities, to use modern ICT. There is an urgent need for accelerated advanced training of heads of higher education institutions and teachers, who need to acquire appropriate competencies, how to correctly use new ICT in education in accordance with the culture, needs and economic situation in the country, in the educational institution and considering the requirements and capabilities of the disabled, in particular persons with VI. It is noted that teachers need to know how ICT can help to overcome vision loss, and also know which ICT support special educational needs and how to use them in teaching to best meet the needs of people with visual impairment. A review of the possibilities of ICT tools that can offer support to people with disabilities is carried out.

References

European Education Area. Digital Education Action Plan (2021–2027) [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://education.ec.europa.eu/focus–topics/digital–education/action–plan.

Верховна Рада України. Закон № 1556-VII. Редакція від 01.01.2023, підстава – 2834-IX. Про вищу освіту. [Електронний ресурс]. Режим досту-пу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.

Всеукраїнська громадська організація «Український фонд «Здо-ров’я». [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.healthfund.com.ua/ua/news/zdorovya-u-faktakh.html.

Кирвас В. А. Формирование информационно-коммуникационной компетентности студентов гуманитарных вузов в процессе профессиональной подготовки : монография. Харьков : Изд-во НУА, 2018. 348 с.

Кабак В. Особливості навчання інженерів-педагогів з вадами зору роботі в мережі Інтернету / В. Кабак, М. Лепкий // Наук. записки ТНПУ ім. В. Гнатюка. Сер. Педагогіка / редкол. : М. Вашуленко, А. Вихрущ, Л. Вознюк та ін. Тернопіль, 2009. № 3. С. 248 – 251. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/1000

Нетьосов С. І. Інформаційно-комунікаційні технології засіб соціалі-зації осіб із глибокими вадами зору // Інформаційні технології і засоби навчання. 2015. Т. 46, №2. С.132 – 138.

Yevchenko M., Bielova O. Peculiarities of inclusive resource centers implementation in Ukraine // Вчені записки Університету «КРОК». 2020. No3(59). [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://snku.krok.edu.ua/vcheni-zapiski-universitetu-krok/article/view/320/348

Guder C. S. Chapter 2: Making the right decisions about assistive tech-nology in your library. ALA TechSource, an Imprint of the American Library Asso-ciation. [online]. Available from: https://journals.ala.org/index.php/ltr/article/view/4686/5573, 2012.

Al-Husseiny, Nader (2019): Using ICT in inclusive learning programs for Persons with Disabilities and its impact on their lives, 2nd Europe – Middle East – North African Regional Conference of the International Telecommunications Society (ITS) // Leveraging Technologies For Growth. Aswan, Egypt, 18th-21st February, 2019, International Telecommunications Society (ITS), Calgary. [online]. Available from: https://www.econstor.eu/handle/10419/201741

Stefania Bocconi, Silvia Dini, Lucia Ferlino1, Cristina Martinoli, and Michela Ott. ICT Educational Tools and Visually Impaired Students // Different An-swers to Different Accessibility Needs Universal Access in HCI, Part III, HCII 2007, LNCS 4556, pp. 491–500. [online]. Available from: https://www.researchgate.net/publication/221098593_ICT_Educational_Tools_and_Visually_Impaired_Students_Different_Answers_to_Different_Accessibility_Needs

Гуренко О. І., Алексєєва Г. М., Лопатіна Г. О. та Кравченко Н. В. Використання комп’ютерних тифлотехнологій та тифлоустроїв в інклюзивному освітньому просторі університету // Інформаційні технології та засоби навчання. 61 (5). С. 61 – 75. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://doi.org/10.33407/itlt.v61i5.1782

Запорожченко Ю. Г. Використання засобів ІКТ для підвищення якості інклюзивної освіти // Інформаційні технології в освіті. 2013. Вип. 15. С. 138 – 145. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2013_15_17.

Тулашвілі Ю. Організаційні форми навчання та види супроводу ін-клюзивної освіти осіб з порушеннями зору у ВНЗ // Педагогічний часопис Во-лині. 2016. № 1. С. 129 – 135. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pchv_2016_1_26

Тулашвілі Ю. Й. Комп’ютерні технології як системотвірний чинник переходу до інклюзивного навчання осіб з порушеннями зору // Оновлення змі-сту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. 2013. Вип. 7. С. 183 – 186. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ozfm_2013_7_59.

Кірвас В. А., Мірошниченко Д. В. Програми екранного доступу для людей з вадами зору // Експертні оцінки елементів навчального процесу. Харків : Вид-во НУА, 2022. С. 35 – 40.

Бондаренко Т. В. Використання інформаційно-комунікаційних тех-нологій для забезпечення доступності і розвитку інклюзивної освіти // Інфор-маційні технології і засоби навчання. 2018. Т. 67, № 5. С. 31 – 43. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2018_67_5_5.

Верховна Рада України. (2013). Указ Президента України № 344/2013 від 25 червня 2013 року. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text

Верховна Рада України. Закон № 1767-VI від 16.12.2009. Конвенція про права осіб з інвалідністю. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text

Верховна Рада України. Постанова КМ України. № 706 від 1 серпня 2012 р. Про затвердження Державної цільової програми “Національний план дій з реалізації Конвенції про права осіб з інвалідністю” на період до 2020 року. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/706-2012-%D0%BF#Text

Верховна Рада України. (2017). Закон України № 2249-VIII від 19.12.2017 (Редакція від 06.11.2022) Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/875-12#Text

Верховна Рада України. (2006). Закон України № 1767-VI від 16.12.2009. (Редакція від 06.07.2016). Конвенція про права осіб з інвалідністю. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text

Nabil Eid. How ICTs can enhance teaching and learning in Special Needs Education. APC. [online]. Available from: https://www.apc.org/en/blog/how-icts-can-enhance-teaching-and-learning-special-needs-education

Macular Society. Tips for teaching ICT to vision impaired students. [online]. Available from: https://www.macularsociety.org/support/resources/teaching-resources/teaching-ict/

Київський міський Центр соціальної, професійної та трудової реабі-літації інвалідів. Огляд базових принципів роботи незрячих за комп'ютером. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://inc.kiev.ua/index.php/16-statti/47-oglyad-bazovikh-printsipiv-roboti-nezryachikh-za-kompyuterom

Програмне забезпечення для сліпих та слабозорих. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.trosti.com.ua/ua/software-blind.

Freedom Scientific, [online]. Available at: https://www.freedomscientific.com/.

NV Access [online]. Available at: https://www.nvaccess.org/.

Published

2023-03-28

How to Cite

Kirvas, V. (2023). Information and communication technologies in education of the visually impaired in the era of digitalization of education. New Collegium, 1(110), 71–78. https://doi.org/10.30837/nc.2023.1-2.71

Issue

Section

Статті