Motivational Readiness of Vocational College Teachers for the Innovative Activities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30837/nc.2023.1-2.65

Keywords:

teacher, college, motivation, readiness, conditions, factors, activity, content, support

Abstract

The article deals with the problem of formation of motivational readiness of teachers of vocational colleges. In accordance with the purpose and objectives of the research, the author analyzed regulatory and legal documents, which made it possible to clarify the role and place of innovative activity of teachers of vocational colleges, which refers to one of the types of their professional activity and is carried out within the interaction between research activities. The obtained results serve as a basis for the development and updating of educational programs for the training of specialists for various branches of the economy. Based on the study of the results of research of domestic and foreign scientists’, the content of the innovative activity of teachers of vocational colleges, which is guided in two directions – achieving of innovation in pedagogical practice and the implementation, application and commercialization of the results of scientific research and development in a certain scientific field, was characterized.

The essence of the motivational readiness of teachers of vocational colleges, which is considered as a mechanism for managing the development of knowledge, practical skills, creative abilities, ways of thinking and special professional qualities, moral and ethical values, which ensures and activates self-development, was determined.

Two groups of influencing factors on the development of the motivational readiness of teachers of vocational colleges for innovative activities were considered: those related to external conditions (work context) and those related to the content of work. The conditions for the development of the motivational readiness of teachers of vocational colleges for innovative activities were determined and the methodical support of teacher’s training for the innovative and research activities was characterized.

References

Інноваційна діяльність вчителя: термінологічний словник ; за заг. ред. О. І. Огієнко ; укл.: О. І. Огієнко, Т. Г. Калюжна, Л. О. Мільто, Ю. Л. Радченко, Ю. С. Красильник, К. В. Котун. Київ, 2016. 120 с.

Конференція міністрів вищої освіти Європейського простору вищої освіти «Embrace the challenge, create new opportunities and cancel differences» (м. Рим, Італія) від 19.11.2020 р. URL: https://ehea2020rome.it/pages/ehea2020?fbclid=IwAR3B3Y-GlgMVo588VH6aA9NFiWLHERwnmjSwY8rGl5D-JwhbsdSqnj69h8g (Дата звернення: 04.02.2023 р.).

Петренко Л. М. Підготовка керівника професійно-технічного навчального закладу до аналітичної діяльності: інноваційний підхід // Наука і освіта: психологія і педагогіка. 2013. № 3. С. 124-128.

Петренко Л. М., Зеліковська О. О., Білоусова Н. А. Відкрита освіта: сучасні тренди і нові концепції // Вісник післядипломної освіти. Сер. «Педагогічні науки». 2022. № 21(50). С. 206-218.

Про інноваційну діяльність: Закон України. Редакція від 12.04.2022 р. № 40-ІV. URL: Про інноваційну діяльність | від 04.07.2002 № 40-IV (rada.gov.ua). (Дата звернення: 05.02.2023 р.).

Про ратифікацію Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони: Закон України від 16.09.2014 р. № 1678-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1678-18/sp:max50:nav7:font2#n2 (Дата звернення: 04.02.2023 р.).

Про фахову передвищу освіту: Закон України. Редакція від 27.10.2022 р. № 2745-VIIІ. URL: Про фахову передвищу освіту… від 06.06.2019 № 2745-VIII (rada.gov.ua). (Дата звернення: 04.02.2023 р.).

Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року: Указ Президента України від 30.09.2019 р. № 722/2019. URL: Про схвалення Стратегії розвитку... від 23.02.2022 № 286-р (rada.gov.ua) (Дата звернення: 04.02.2023 р.).

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022 – 2032 рр. : розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 р. № 286-р. URL: Про схвалення Стратегії розвитку… від 23.02.2022 № 286-р (rada.gov.ua) (Дата звернення: 04.02.2023 р.).

Abu Bakar Mohd Sheikh, Mohd NothmanMohamad Nor. Constraints and Innovative Teaching Skills Practice Among State Government Secondary School Teachers // Journal of Psychology English. 2023. Nr. 230(1). pp. 1- 23.

Giroux C. The Motivation to work, by F. Herzberg, B. Mausner and B.- C. Snyderman, John Wiley & Sons, New York, John Wiley & Sons, 1959 // Relations Industrielles-industrial Relations. 1960. Nr. 15. pp. 275-276.

Jezerskyte Е. Innovative activity of a university teacher and its content in the context of study programme development // Socialiniai mokslai. 2011. Nr. 1 (71). pp. 53-61.

Published

2023-03-28

How to Cite

Pilevych, O. (2023). Motivational Readiness of Vocational College Teachers for the Innovative Activities. New Collegium, 1(110), 65–70. https://doi.org/10.30837/nc.2023.1-2.65

Issue

Section

Статті