Formation of a gender fair environment in educational institutions of Ukraine: European integration context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30837/nc.2023.1-2.15

Keywords:

gender, education, politics, European integration, equality, environment, people-centeredness, humanism, non-discrimination, inclusion, personality

Abstract

The article is devoted to the topical problem of creating a gender fair environment in the national educational context of the human-centered paradigm, humanitarian security of Ukraine, and European integration processes. A theoretical and methodological analysis of the given problem is carried out adopting foreign and domestic approaches. Through the gender discourse, a conceptual model based on the principles of "partnership pedagogy" and the humanistic "matrix" of the philosophical and pedagogical heritage, the integration of competence-based, person-oriented and gender-based approaches in the context of the policy of academic integrity of higher education institutions is presented, and its effectiveness is experimentally proven.

The content and structure and the leading factors and mechanisms of creating an educational environment for children and youth based on the principles of gender equality in the conditions of the New Ukrainian School are revealed. The author's definition of the concept of "gender fair environment" as non-discriminatory, creative and developmental/creative, safe, health-preserving, inclusive, based on the principles of social justice, gender equality, child-centeredness, egalitarianism and gender parity is presented.

The basic concepts of research are clarified, as well as the content, functions and features of a gender fair environment (GFE); its main components are singled out and characterized; on the basis of the defined criteria and indicators, the state of readiness of socionomic professions future specialists to the organization of the GFE is diagnosed. The principles of non-discriminatory education are substantiated, the psychological and pedagogical conditions for the formation of an egalitarian personality of a specialist are identified and empirically proven. Gender competence is considered in relation to intercultural competence as the main professional quality of a modern teacher.

From the point of view of gender methodology, the principles, content and methods of psychological and pedagogical support of gender socialization of the individual are determined, and pedagogical monitoring is carried out to identify gender stereotypes and prejudices among students of higher education.

The scientific and methodological support for the training of future teachers has been improved, the modernization of gender-educational technologies by means of IT in educational institutions of various levels has been carried out, and their effectiveness has been proven. The experience of the activity of the Scientific Research Center on Gender Education and Education of Pupil and Student Youth of the National Academy of Sciences of Ukraine – Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University regarding the implementation of innovative gender-educational technologies in the educational and professional training of future specialists in socio-economic professions on the way to the EU and ensuring the national mechanism for building a parity democracy in Ukraine has been analyzed.

References

Бех І. Педагогічна наука у контексті експериментально-виховних стратегій // Рідна школа. 2016. № 2 – 3. С. 15 – 20. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2016_2-3_6

Ґендерні дослідження: прикладні аспекти : монографія / В. П. Кравець, Т. В. Говорун, О. М. Кікінежді та ін. ; за наук. ред. В. П. Кравця. Тернопіль : Навч. книга – Богдан, 2013. 448 с.

Глосарій і тезаурус Європейського інституту з ґендерної рівності / ред. кол. М. Бабак, О. Давліканова, М. Дмитрієва, М. Козир, Л. Компанцева, К. Левченко, М. Скорик, О. Суслова ; оновл. вид. Київ : Вістка, 2021. 170 с.

Говорун Т. В., Кікінежді О. М. Ґендерна психологія : навч. посіб. [для студ. вищ. навч. закл.]. Київ : Видавничий центр «Академія», 2004. 308 с.

Державна стратегія забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2030 року. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/752-2022-%D1%80#n15

Дитинство без насилля: суспільство, школа і сім’я на захисті прав дітей : зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф. ; за заг. ред. проф. О. Кікінежді. Тернопіль : Стереоарт, 2014. 884 с.

Інтернет-джерело «Євроінтеграційний портал»: https://eu-ua.kmu.gov.ua/novyny/uryad-uhvalyv-derzhavnu-strategiyu-zabezpechennya-rivnyh-prav-i-mozhlyvostey-zhinok-ta-0

Кікінежді О. Cтановлення еґалітарної особистості майбутнього педагога: історія, здобутки та перспективи діяльності кафедри психології // Humanitarium. Переяслав (Київ. обл.) ; Ніжин (Чернігів. обл.) : Лисенко М. М., 2020. Т. 43, Вип. 1 : Психологія. C. 7 – 22. https://doi.org/10.31470/2308-5126-2019-43-1-7-22

Кікінежді О.М., Кізь О.Б., Василькевич Я.З. Концепція «сродної праці» Григорія Сковороди у духовно-інтелектуальному вихованні особистості ХХІ століття: психологічний вимір // Духовно-інтелектуальне виховання і навчання молоді в ХХІ столітті : міжнар. пер. зб. наук. праць ; за заг. ред. В.П. Бабича, Ю.Д. Бойчука, Л.С. Рибалко, О.М. Хвостиченка. Харків : ВННОТ, 2022. Вип. 4. С. 675 – 679. DOI : 10.34142//2708-4809.SIUTY.2022.168 http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/28310

Костенко Ліна. Гуманітарна аура нації, або Дефект головного дзеркала ; за заг. ред. Лариси Івшиної. Видання перше. Бібліотека газети «День» «Україна Incognita». Київ : Вид-во ПрАТ «Українська прес-група», 2013. 80 с.

Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. Київ : Рад. шк., 1989. 608 с.

Кравець В. П. Ґендерна педагогіка : навч. посіб. [для студ. вищ. пед. закл. освіти]. Тернопіль : Джура, 2003. 416 с.

Кравець В. П., Кікінежді О. М., Шульга І. М. До проблеми гуманізації освітньо-виховного простору сучасної української школи // Освітологія. 2018. № 7. С. 15 – 21.

Кремень В. Г. Філософія людиноцентризму в стратегіях освітнього простору. Київ : Пед. думка, 2009. 520 с.

Максименко С. Д. Генеза здійснення особистості. Київ : ТОВ «КММ», 2006. 240 c.

Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. Київ : Рад. шк., 1976. Т. 1. 654 с.

Сучасні стратегії ґендерної освіти в умовах євроінтеграції : зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф., 10 – 11 вересня 2020 р. / Тернопіль. нац. пед. ун-т імені Володимира Гнатюка ; за заг. ред. В. П. Кравця, О. М. Кікінежді. Тернопіль : ТНПУ, 2020. 288 с.

Competencies of the XXIst century. URL: https://www.moe.gov.sg/education/education-system/21st-century-competencies (date of application: 14.05.2020).

Child friendly school : Manual Table of Contents Introduction References ; Edited by UNICEF’s Division of Communication [Online version]. Access : https://www.unicef.org/publications/files/Child_Friendly_Schools_Manual_EN_040809.pdf

Equitable and Non-discriminatory Quality Education. URL: https://ei-ie.org/media_gallery/Policybrief_07_equitable_eng.pdf .

Kikinezhdi O. M., Vasylkevych Ia. Z. The problem of personal self-realization of Ukrainian youth in European integration: gender aspect // Advanced trends of the modern development of psychology and pedagogy in European countries : Collective monograph. Riga: Baltija Publishing, 2019. P. 184 – 201. http://l2u.su/qcxV

Kikinezhdi O. M. , Zhyrska H. Ya. , Chip, R. S. Vasylkevych Y. Z. and Hovorun T. V. Psychology of the Gender-Equitable Environment: Research of Problems // Journal of Intellectual Disability – Diagnosis and Treatment 8 No. 3 (2020). Р. 538 – DOI: 10.6000/2292-2598.2020.08.03.31 .

Kravets V., Kikinezhdi O., Zhyrska H. Theory and Practice of Preparing a Future Teacher to the New Ukrainian School: a Gender Perspective // Theory and Practice of Future Teacher’s Training for Work in New Ukrainian School : monograph ; edit by I. F. Prokopenko, I. M. Trubavina. Prague : OKTAN PRINT s.r.o., 2020. P. 21 – 35. DOI : https://doi.org/10.46489/TAPOFT

Published

2023-03-28

How to Cite

Kravets, V., Kikinezhdi, O., & Vasylkevych, Y. (2023). Formation of a gender fair environment in educational institutions of Ukraine: European integration context. New Collegium, 1(110), 15–23. https://doi.org/10.30837/nc.2023.1-2.15

Issue

Section

Статті