Distance learning: current state and development prospects
DOI:
https://doi.org/10.30837/nc.2021.4.30Keywords:
education, students, distance learning, educational processAbstract
This article is devoted to the issue of organizing and conducting distance learning in educational institutions. The attention is focused on the advantages of distance learning. Comparison of distance and traditional forms of education is carried out. The article highlights the relevance of distance learning. The problems that hinder the development of distance learning are analyzed. It has been established that distance learning allows the applicant to fully provide the necessary educational and methodological complex of the academic discipline, the problem of lack or absence of educational materials disappears.
The article determines that the introduction of modern information and communication technologies into the distance learning system allows people with special needs to fully satisfy their educational needs. The distance education system increases the efficiency and quality of education, expands the information environment, increases communication opportunities for participants in the educational process, and provides access to world information resources.
References
Вавренюк С.А. Механізми державного управління реформуванням вищої освіти України : дис. … д-ра наук з держ. упр. 25.00.02 / Вавренюк Сергій Анатолійович; НУЦЗУ. Харків, 2021. 427 с.
Закон України «Про вищу освіту» // База даних «Законодавство України» / ВР України [електронний ресурс]. Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності» від 30 грудня 2015 р. №1187 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1187-2015-%D0%BF#Text.
Про затвердження Положення про дистанційне навчання: наказ МОН України від 25.04.2013 р. № 466 [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13.
Садковий В.П. Особливості викладання технічних та фізико-математичних дисциплін засобами дистанційного навчання в умовах карантину / В.П. Садковий, О.В. Мєтєльов, О.А. Тарасенко, М.М. Горонескуль // Новий колегіум. 2020. №3. С.46–54.
Указ Президента України «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року» // База даних «Законодавство України» / ВР України [електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text.
Стандарт вищої освіти України за першим (бакалаврським) рівнем вищої освіти в галузі знань 26 – Цивільна безпека, спеціальність 261 – Пожежна безпека. Стандарт затверджено та введено в дію наказом МОН України від 29.10.2018 р. № 1169.