Rector's control and features of its conduct in the conditions of distance learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30837/nc.2021.4.24

Keywords:

rector's control, quality of education, monitoring, distance learning

Abstract

The work is devoted to the importance of the rector's control as a means of internal monitoring in the management system of the quality of education in higher education institutions. The scientific and pedagogical community perceives the monitoring procedure and its essence as a dynamic tool with constant updating and feedback, through which it is possible to control and manage the quality of education, considerable attention is paid to the study of levels, conditions and means of monitoring, as well as its functionality. Scientific research conducted on the basis of higher medical educational institutions is a very important contribution to the study of this issue. The value of such studies is due to the fact that they focus on the quality of professional training of future doctors, which is related to international standards and requirements for specialists in this field. Taking into account the importance of quality education in the medical field, a format of the rector's control as a monitoring tool has been developed on the basis of Kharkiv National Medical University. Such control allows to assess the contribution of both students and teachers in the educational process, to prepare for medical licensing exams, to check the level of knowledge acquisition of practical skills and techniques for providing emergency medical care, as well as for training sessions. The rector's control covers domestic and foreign third- and final-year students, because this contingent is preparing for licensing exams, as well as all contingents of 5th-year students as part of testing the level of practical skills. This means of monitoring fully justifies itself, the method is convenient and mobile, it is always possible to identify the effectiveness of the university departments, as well as students whose level of knowledge does not meet the requirements. However, due to the global COVID-19 pandemic and quarantine measures on the territory of Ukraine, the university switched to distance learning in order to prevent the spread of the disease. Thanks to modern technologies that provide distance learning, the university has managed not to stop curricula. But when it comes to testing the students’ level of knowledge, the atmosphere in the distance format is lost as when passing medical licensing exams, and one of the key concepts such as "CONTROL" is excluded, it remains only to rely on the students’ responsibility. It is impossible to check the acquisition of practical skills and methods of providing emergency medical care, because in addition to the theoretical part, there is a demonstration of skills on simulators of different levels of complexity in its format.

References

Устименко Ю. С. Інтерактивні технології як засоби підготовки студентів вищих медичних навчальних закладів до професійної взаємодії // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2015. Вип. 45. С. 505 – 512.

Аннєнкова І. П. Моніторинг якості освіти у ЗВО // Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору. Тематичний випуск // Вища освіта України. Дод. 4, т. ІІ (20). 2010. С. 404 – 413.

Красильникова Г. На шляху до сучасної системи моніторингу якості вітчизняної освіти // Вища шк. 2014. № 11 – 12. С. 24 – 35.

Субіна О. Імідж вищого навчального закладу як важливий чинник конкурентоспроможності на ринку освітніх послуг // Вища шк. 2011. № 1. С. 46 – 55.

Пешев Л.П., Ляличкина Н.А., Фоминова Г.В. Рейтинг – система оценки практических навыков у студентов медицинских вузов // Междунар. журнал экспериментального образования. 2014. № 1. С. 80 – 82.

Буйницкая О. П. Ректорский контроль как форма оценки качества обучения // Инновации в науке : сб. науч. статей. Новосибирск : СибАК, 2013. С. 99–106.

Бабаліч В.А. Щодо проблем підвищення якості професійної підготовки майбутніх лікарів у вищих навчальних закладах освіти // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2015. Вип. 45. С. 419 – 425.

Питання проблемного навчання в системі підготовки лікарів з метою контролювання якості знань / О. П. Вєсова // Журнал вушних, носових і горлових хвороб. 2015. N 1. С. 66-68.

Система управління якістю медичної освіти в Україні : монографія / І.Є. Булах, О.П. Волосовець, Ю.В. Вороненко та ін. Дніпропетровськ : АРТ-ПРЕС, 2003. 212 с.

Дудікова Л.В. Формування готовності до професійного самовдосконалення у майбутніх лікарів : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.04 / Лариса Володимирівна Дудікова. Вінниця, 2011. 20 с.

Устименко Ю.С. Тренінг як засіб підготовки студентів вищих медичних навчальних закладів до професійної взаємодії // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2015. Вип. 44. С. 338 – 344.

Бабенко П.А. Проблеми модернізації у вузівській практиці підготовки лікарів // Актуальні проблеми вищої медичної освіти: Укр. наук.-метод. конф., 20 – 23 травня 2008 р. : тези доповідей. Харків, 2008. С. 176-178.

Овчарук О.В. Компетентісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи : Бібліотека з освітньої політики. К. : «К.І.С.», 2004. 112 c.

Професійна освіта в зарубіжних країнах: порівняльний аналіз: монографія ; за ред. Н.Г. Никало, В.О. Кудіна. Черкаси : Вибір, 2002. 336 с.

Baker E. L. Minimym Competency Testing / E. L. Baker, B. H. Choppin // International Encyclopedia of Education: Research and Studies. Oxford, 1985. 24 р.

Організаційні аспекти менеджменту якості додипломної освіти в Харківському національному медичному університеті / І. Завгородній, С. Краснікова, Д. Перцев, Н. Нікуліна, О. Марущенко, А. Горецька // Управління якістю в освіті та промисловості: досвід, проблеми та перспективи : тези доповідей III Міжнар. наук.-практ. конф. пам’яті професора Петра Столярчука, Львів, 11–12 травня 2017 р. Львів : Вид-во Львівської політехніки, 2017. С. 68. (Управління якістю у сфері освіти, науки та промисловості).

Бітчук М.Д., Нікуліна Н.О., Перцев Д.П., Горецька А.М., Завгородня Н.І. Симуляційне навчання у медичній освіті та його контроль // Матеріали XVI Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю (Тернопіль, 16–17 трав. 2019 р.) / Терноп. нац. мед. ун-т імені І.Я. Горбачевського. Тернопіль : ТНМУ, 2019. С.294.

Завгородній І., Краснікова С., Перцев Д., Нікуліна Н., Марущенко О., Сєдая Ю. Моніторинг освітніх послуг в медичній до дипломній освіті // Управління якістю в освіті та промисловості: досвід, проблеми та перспективи : тези доповідей IV Міжнар. наук.-практ. конф. до 100-річчя кафедри інформаційно-вимірювальних технологій, 16-17 травня 2019 р. Львів : ЛА «Піраміда», 2019. 10 с.

Published

2021-11-22

How to Cite

Nikulina, N., Zavgorodnii, I., Pertsev, D., Krasnikova, S., Marakushyn, D., & Bahlaienko, T. (2021). Rector’s control and features of its conduct in the conditions of distance learning. New Collegium, 4(106), 24–29. https://doi.org/10.30837/nc.2021.4.24

Issue

Section

Статті