The role of information and communication technologies in the training of music and pedagogical workers in the process of learning in PRC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30837/nc.2022.3.75

Keywords:

informatization of education, learning process, dents of higher education, musical disciplines

Abstract

The article deals with topical issues of the use of information and communication technologies in the process of learning in institutions of higher education in the People's Republic of China. The purpose of the article is to determine the role and significance of the use of information and communication technologies in the training of music-pedagogical workers in the process of education in the People's Republic of China.

The regulatory documents of the People's Republic of China that determine the development and implementation of computer technologies in the educational process of higher education institutions were analyzed, in particular: "Action Plan for Informatization of Education 2.0" (2018), "Order on the Proper Organization and Management of Online Education in Colleges and Universities during pandemic period" (2020), "Specifications for the construction of digital campuses in colleges and universities (project) (2021), the national standard "Chinese Information Technology Coding Set" (2022), etc.

The task of the action plan for the informatization of education in the country has been revealed. Based on the analysis of the scientific and pedagogical literature, the features and advantages of using the Internet+ technology were determined.

The following modern models of teaching musical disciplines at the university using information and communication technologies are presented and characterized: "Musical catechism", "Musical micro-lessons", "Public open platform WeChat", "Mobile APPs".

It was concluded that the use of modern information and communication technologies in the training of music and pedagogical workers in the process of education in the People's Republic of China contributes to the improvement of the quality of the process and results of education, the formation of information and communication competence among students, and readiness for the wide use of modern technologies in future professional activities. The prospects of further scientific research, which consist in the implementation of the experience of Chinese teachers regarding the formation of information and communication competence of future music and pedagogical workers in higher education institutions of Ukraine, have been determined.

References

Комишан Ю. Змістовий складник процесу підготовки майбутнього вчителя музики до впровадження інформаційно-комунікаційних технологій // Естетика і етика педагогічної дії. 2021. Вип. 24. С.143 – 153.

Пащенко І. Комп’ютерні технології у системі підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва // Вісник Черкаського університету. 2017. Вип.3. С. 100-104.

Попович Н. Інформаційно-творче освітнє середовище як умова професійнотворчої самореалізації фахівця з музичного мистецтва // Інформаційні технології і засоби навчання. 2019. Вип. 69 (1), С. 92 – 99.

Собченко Т. М. Формування цифрової компетентності в підготовці майбутніх учителів в Україні та КНР // Науковий Вісник МДУ. Серія «Педагогіка та психологія». 2021. № 1, т. 7. С. 103 – 112.

Cобченко Т. М., Шен Ц. Організація змішаного навчання у підготовці майбутнього вчителя в Україні та КНР // Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова. Сер. 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2021. Вип. 79. С. 113 – 117.

谢琳玲关于信息化推进高校音乐教育的实践与思考。 中国科技论文. 2021.第16期(06)。 第 698-700 页

教育部关于印发《教育信息化 2.0 行动计划》的通知 URL: http://www.moe.gov.cn/srcsite/A16/s3342/201804/t20180425_334188.html (дата звернення: 01.07.2022).

中华人民共和国教育部.教育部应对新型冠状病毒感染 肺炎疫情工作领导小组办公室关于在疫情防控期间做好 普通 高等学校在线教学组织与管理工作的指导意见 URL: http://www.moe.gov.cn/srcsite/A08/s7056/202002/t20200205_418138.html (дата звернення: 04.08.2022).

教育部关于发布《高等学校数字校园建设规范(试行)》的通知 URL: http://www.moe.gov.cn/srcsite/A16/s3342/202103/t20210322_521675.html (дата звернення: 07.08.2022).

新版《信息技术 中文编码字符集》强制性国家标准发布 URL: http://www.moe.gov.cn/jyb_xwfb/gzdt_gzdt/moe_1485/202207/t20220729_649675.html (дата звернення: 04.08.2022).

2022年1月教育信息化和网络安全工作月报 URL: http://www.moe.gov.cn/s78/A16/gongzuo/gzzl_yb/202203/t20220324_61039.html (дата звернення: 07.08.2022).

王志新對“互聯網+”時代大學音樂教育轉型的思考與分析

雜誌名稱:中國手工藝品 雜誌:中國手工藝,卷。 (期): 2021, (3).

孟慶陽。 “互聯網+”音樂課堂對傳統音樂教學的影響[J].當代音樂。 2016 年 10 月.

肖岩森 互聯網思維背景下的社交音樂學習模式探究 – 以“在線音樂技能學習模式”為例 互聯網思維框架下的音樂社交學習模式研究 – “在線音樂技能學習模式”碩士案例研究論文. 2020.

Published

2022-09-02

How to Cite

Mu, W. (2022). The role of information and communication technologies in the training of music and pedagogical workers in the process of learning in PRC. New Collegium, 3(108), 75–78. https://doi.org/10.30837/nc.2022.3.75

Issue

Section

Статті