Digital & media literacy as a condition for the formation of the digital generation

Authors

  • V. Andriievska Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-1632-4045
  • D. Shinkaryova Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.30837/nc.2022.3.50

Keywords:

digital literacy, media literacy, digital, generation

Abstract

The article shows that the formation of the digital generation today takes place in difficult crisis conditions. It causes the need to rethink and apply new methodological tools, didactic approaches that will meet the requirements of modernity and the needs of the individual. It was analyzed by the "theory of generations" and it was determined that the vast majority of students today are the digital generation. It is substantiated that for the digital generation, standard teaching methods lose their effectiveness. In this context, it is shown that the orientation of the goals and content of school education to the development of "4K digital skills" in students: critical thinking, creativity, communication skills, cooperation becomes especially relevant. It was clarified that working with information occupies a prominent place in the problem of developing "4K digital skills" among students. "4K digital skills" are characterized. It was concluded that the development of the considered digital skills among schoolchildren is successfully implemented within the course "Digital and media literacy".

References

Андрієвська В. М. Теоретичні і методичні засади підготовки майбутнього вчителя початкової школи до використання інформаційно-комунікаційних технологій у професійній діяльності : дис. ... д-ра пед. наук : 015 – професійна освіта (за спеціалізаціями). Харків, 2019. 580 с.

Діти покоління Альфа. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://dity.in.ua/statti/rozvitok-i-vikhovannya/diti-pokolinnya-alfa-khto-ce-ta-yak-ikh-vikhovuvati.

Корольчук М. Чим небезпечне кліпове мислення? [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://learning.ua/blog/201902/chym-nebezpechne-klipove-myslennia/.

Кремінь В. Г. Інноваційність як вимога часу. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://znannya.org.ua/index.php/novini-znannya/nauka-i-suspilstvo/56-filosofiya/286-innovatsijnist-yak-vimoga-chasu.

Медіаграмотність – це необхідне вміння для сучасної особистості. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/mediaosvita/mediagramotnist_tse_neobkhidne_vminnya_dlya_suchasnoi_osobistosti_liliya_grinevich/.

Основи роботи з інформаційними джерелами. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.cpk.org.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=798.

Остапенко Л., Соловйова О. Підготовка майбутнього вчителя інформатики до здійснення медіаосвітньої діяльності // Медіапростір. 2015Вип. 7. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/8492/1/Ostapenko%2C%20Solovyova.pdf.

Перевірка інформації на достовірність у процесі підготовки джерельної бази бібліотечного аналітичного продукту в умовах інформаційного протистояння. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://nbuviap.gov.ua/.

Струтинська О. В. Особливості сучасного покоління учнів і студентів в умовах розвитку цифрового суспільства // Open educational e-environment of modern University. 2020. № 9. С. 145-160.

Тілікіна Н. В. Медіа-, інформаційна і комп’ютерна грамотність як компоненти цифрової грамотності // Наукові записки Львів. ун-ту бізнесу та права. Серія економічна. Серія юридична. 2021. Вип. 29. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.5149025

Федорець М. А., Лисенко О. В. Інформаційне суспільство як нове медіасередовище освіти та виховання // Медіасередовище та виховання дітей за умов інформаційного суспільства. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://journal.osnova.com.ua/article/35660.

Яким буде наступне покоління дітей? [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://osvitoria.media/opinions/yakym-bude-nastupne-pokolinnya-ditej/.

4 навички для успіху. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://intboard.ua/pres-sluzhba/blog/4-navichki-dlia-uspkhu/.

Codrington, G. Detailed Introduction to Generational Theory. TomorrowToday. (2008). [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://ngkok.co.za/sinode2016/intro-generations.pdf.

Hobbs R. Learning Processes for Digital & Media Literacy. Digital and Media Literacy: A Plan of Action. Washington DC: Aspen Institute and Knight Foundation, 2010. 68 р. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http:// www.aspeninstitute.org/events/2010/11/10/digitalmedia-literacy-plan-action.

Howe N., Strauss W. (1991). Generations: The History of America’s Future, 1584 to 2069. N.York: William Morrow & Company. ISBN 978-0-688-11912-6.

Published

2022-09-02

How to Cite

Andriievska, V., & Shinkaryova, D. (2022). Digital & media literacy as a condition for the formation of the digital generation. New Collegium, 3(108), 50–54. https://doi.org/10.30837/nc.2022.3.50

Issue

Section

Статті