Formation of Internet Culture of the future teacher of music art in the educational environment of Higher Education Institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30837/nc.2022.3.37

Keywords:

Internet, information, knowledge, culture, teaching, professional training, musical art, educational environment

Abstract

The issue of "Internet Culture" is considered and the stages of its formation are customary, professional, pedagogical, and ideological. Peculiarities and risks of its functioning in the modern educational environment are determined. The relationship between the Internet and culture is analysed. The conditions and possible directions for the formation of Internet culture of the future teacher of musical art are offered. Positive results of studying the discipline "Innovative pedagogy" are given. Conclusions and proposals on improving the system of training future teachers of music in the educational environment of the Free Economic Zone are substantiated. Two components of Internet culture are substantiated: communicative and operational-technological. The communicative component includes the ability to find the necessary reliable information, to master the means of communication, and knowledge of the ethics of network communication. The operational and technological component consists of the ability to master software products; the ability to work with search engines; the ability to use e-mail; knowledge of the rules of safe use of the Internet, etc. The problems of formation of Internet culture of the future teacher of musical art are outlined: 1) formation of the system of information concepts; 2) the teacher's ability to carry out information activities; 3) readiness of the teacher for constant self-education in the field of Internet technologies and effective use of electronic resources and sources of information; 4) conscious regulation of their own behaviours in the network, moral and legal norms, compliance with network etiquette.

References

Дмитрієв О. Диджитал: Словник. ua (онлайн). Портал української мови та культури. 2011. URL : https:// www.slovnyk.ua (дата звернення: 17.03.2021).

Доценко С. О. Досвід організації дистанційного навчання в Китаї // Педагогічний альманах. URL: https://doi.org/10.37915/pa.vi47.145 (дата звернення: 10.03.2022).

Закон України «Про вищу освіту». URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення 05.03.2022)

Запорожцева Л. Є. Цифровий вимір масової культури як середовище конструювання міфології. Київ : Киево-Могилянська академія. 2014. Вип. 55. С. 48 – 54.

Кухаренко В. М. Тьютор дистанційного та змішаного навчання : посібник. Київ : Міленіум, 2019. 307 с.

Освітня програма «Музичне мистецтво в закладах освіти» URL : http://smc.hnpu.edu.ua/files/Osv%D1%96tn%D1%96_programi/Osvitni_programu_magistr/2021_rik/Muzychne_mystetstvo_v_zakladakh_osvity.pdf (дата звернення 05.03.2022)

Поясок Т., Беспарточна О. Формування культури інтернет-комунікації у майбутніх економістів // Вісник Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського. 2019. Т.2. С.11 – 16.

СидоренкоТ. Педагогічна культура майбутнього вчителя музичного мистецтва в дигітальному просторі // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (197), 162-165. URL : https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-197-162-165 (дата звернення 05.03.2022)

Технології дистанційного навчання: методологія створення та супроводу навчальних курсів : навч. посіб. / А.І. Прокопенко та ін. Харків. : 2019. 81 с.

Цифрова освіта. Кіберняні. URL : https://osvita.diia.gov.ua/courses/cybernanny (дата звернення 05.03.2022)

Яковлев О. В. Цифрові виміри трансформації музичної культури кінця ХХ – початку ХХІ століття // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ, 2019. № 1. С. 273–276.

Published

2022-09-02

How to Cite

Dotsenko, S., & Zhou, A. (2022). Formation of Internet Culture of the future teacher of music art in the educational environment of Higher Education Institution. New Collegium, 3(108), 37–41. https://doi.org/10.30837/nc.2022.3.37

Issue

Section

Статті