The use of educational and speech situations at the stages of learning the scientific style of speech
DOI:
https://doi.org/10.30837/nc.2021.1.100Keywords:
stages of teaching, scientific style of speech, motivational-target, content-preparatory, communicative-activity, analytical-corrective, educational-speech situationAbstract
This article considers the stages of teaching the scientific style of speech of foreign students in pre-university training. Based on the analysis of the scientific literature, it is concluded that the effectiveness of classes in teaching oral language in a foreign language is achieved through the use of communicative and activity approaches, as well as the use of learning and speech situations that will help bring learning closer to natural communication. Therefore, the methodological basis is a threefold approach to learning theory. Given the classification of stages of formation in foreign listeners of full-fledged mental actions, four stages were identified, through which it is necessary to conduct foreign listeners in order to form in them speech skills and abilities within the scientific style of speech. The main task of the first stage (motivational-target) is to direct foreign students to study the scientific style of speech and develop interest in this discipline, mastering which will allow them to participate in communication in the educational and professional sphere and also partially prepare them for professional activity. At the content-preparatory stage, foreign students create guidelines for mental activity, ie there is an acquaintance and consolidation of grammatical constructions of scientific style of speech and the necessary scientific vocabulary, on the basis of which they will be able to perform any speech tasks. At the communicative stage, foreign students participate in communicative activities, forecasting and planning of speech, its production based on the studied grammatical constructions and the necessary scientific vocabulary, using speech etiquette, realization of skills of dialogic and monologue speech using educational speech terminology. At the final analytical-corrective stage the analysis and correction of formation of levels of oral speech of foreign listeners is provided and is realized through independent work on conversational educational and speech situations.
References
Атанов Г. А. Деятельностный подход в обучении : учеб.-метод. пособие. Донецк : ЕАИ-пресс, 2001. 157 с.
Богоявленский Д. Н., Менчинская Н. А. Психология усвоения знаний в школе. Москва : Изд-во Акад. пед. наук РСФСР, 1959. 347 с.
Воронин Л. Г., Богданова И. И. Становление речевых навыков при обучении иностранным языкам // Новые исследования, сб. IX. Москва : Просвещение, 1966. 176 с.
Воронин Л. Г., Богданова И. И., Бурлаков Ю. А. Становление речевых навыков при обучении иностранному языку // Новые исследования, сб. VIII. Москва : Просвещение, 1966. С.151 -155.
Еникеев М. И., Кочетков О. Л. Общая социальная и юридическая психология. Краткий энциклопедический словарь. Москва: Юрид. лит., 1997. 448 с.
Зимняя И. А. Психологические аспекты обучения говорению на иностранном языке. Москва : Просвещение, 1978. 159 с.
Зубенко Т. В. Комунікативний підхід до навчання іноземної мови // Науковий вісник Миколаївського державного університету : Зб. наук. праць. Вип. 23: Педагогічні науки. Т. I за заг. ред. В. Д. Будака, О. М. Пєхоти. Миколаїв : МДУ, 2008. 200 с.
Король С. В. Комунікативний підхід у навчанні мови // Педагогічний дискурс. 2012. №11. С. 133–136.
Леонтьев А. А. Педагогическое общение. Москва : Знание, 1979. 47 с.
Методика преподавания русского как иностранного для зарубежных филологов-русистов (включённое обучение) ; под ред. А. Н. Щукина. Москва : Рус. яз., 1990. 231 с.
Пассов Е. И. Основы методики обучения иностранным языкам. Москва : Рус. яз., 1977. 216 с.
Пифо Г. Э. Ситуация как поводы для языковой коммуникации на начальной ступени обучения английскому языку // Методика преподавания иностранного языка за рубежом. Вып. II. Москва : Прогресс, 1976. 144 с.
Психология. Словарь. 2-е изд., испр. и доп. Москва : Политиздат, 1990. 494 с.
Стойко С. В. Реалізація комунікативного підходу в навчанні іноземних мов // Вісник Чернігів. нац. пед. ун-ту. Вип. 85 (Серія: Педагогічні науки). Чернігів: ЧДПУ, 2011. С. 220-223.
Фокин Ю. Г. Теория и технология обучения: деятельностный подход : учебное пособие для студентов. Москва : Изд. центр «Академия», 2008. 3-е изд. 240 с.
Фридман Л. М., Волков К. Н. Психологическая наука – учителю. Москва: Просвещение, 1985. 224 с.