Pedagogy of partnership with social institutions as a significant factor of interaction of participants in the educational process between educational institutions and preschool institutions in the training of future educators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30837/nc.2021.1.84

Keywords:

partnership pedagogy, partnership interaction, social institutions, participants in the educational process, social and pedagogical partnership, future educators, interaction between educational institutions and family, model of partnership interaction, training of future educators

Abstract

The article considers aspects of pedagogical partnership between participants in the educational process in educational institutions and preschool institutions as an effective factor of interaction. The article analyzes the principles, opportunities and ways of partnership pedagogy as a system of effective interaction between teachers, educators and parents for the purpose of personal development of participants in the educational process. The concepts of "partnership", "partnership pedagogy", "social institutions" in the system of relations between all participants in the educational process (teachers, future educators, employees of preschool educational institutions, parents) are revealed. The paper focuses on the criteria that determine the effectiveness of the idea of developing partnership relations as the most productive system of relations in the context of pedagogical interaction.

The article highlights the social and pedagogical partnership as a separate form of social interaction of an educational institution with individuals and the importance of the determining role of a higher educational institution in the implementation of its personal and developmental functions in the training of future educators, which includes family, teachers, and the administration of educational institutions. The article considers the purpose and objectives of social and pedagogical partnership as the establishment of partnership relations between participants in the educational process to determine the value orientations of joint activities and ways to achieve partnership. The issues of organization and social and pedagogical partnership as the most effective form of involving parents in the structure of technology, designing a model of partnership interaction between educational institutions and family in the training of future educators are outlined and justified.

References

Взаємодія ДНЗ та сім’ї / уклад. О.А. Рудік, І.В. Молодушкіна. Харків : Вид. група «Основа», 2013. 222, [2] с. (Серія «ДНЗ. Вихователю»).

Воскобойнікова-Гузєва О. Соціальне партнерство як чинник розвитку бібліотечно-інформаційної сфери України // Бібл. вісник. 2014. № 4. C. 3, 6.

Гаврилюк Н.Г. Використання інноваційних технологій в роботі з батьками : метод. посібник. 2012. С. 35.

Корінна Л.В. Педагогіка партнерства як основа оновленої системи особистісного та професійного розвитку учасників освітнього процесу // Матеріали наук.-практ. конф. «Педагогіка партнерства як основа розвитку суб'єктів освітньої діяльності в умовах НУШ», 22 квітня 2019 р.

Корнєв М.Н., Коваленко А.Б. Соціальна психологія : підручник. Київ, 1995. 304 с.

Кравчинська Т.С. Педагогіка партнерства – основні ідеї, принципи та сутність. Режим доступу: http: // lib.iitta.gov.ua/Кравчинська_тези.pdf.

Люшин М.О. Моделювання педагогічного середовища. Харків : Видавнича група «Основа», 2012. 22 с.

Організація роботи з батьками дітей дошкільного віку: нормативно-правові документи // Практика управління дошк. закл. Київ, 2012. № 2. С.68-75.

Підласий І.П. Продуктивний педагог. Настільна книга вчителя. Харків : Вид. група «Основа», 2010. 360 с.

Поніманська Т.І. Дошкільна педагогіка : навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ : Академвидав, 2006. 456 с.

Формуємо соціалізуючий простір : метод. рекомендації / Л.М. Назаренко. Херсон : КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2014.

Published

2021-03-30

How to Cite

Bakay , S. . (2021). Pedagogy of partnership with social institutions as a significant factor of interaction of participants in the educational process between educational institutions and preschool institutions in the training of future educators . New Collegium, 1(103), 84–89. https://doi.org/10.30837/nc.2021.1.84

Issue

Section

Статті