Rhetorical culture as an integral component of pedagogical masterpiece
DOI:
https://doi.org/10.30837/nc.2020.4.118Keywords:
lecturer`s professional competence, language training, foreign students, universities of technical profile, lecturer's personality, rhetorical masterpiece, lecturer's cultural and language literacy, communicative, perceptive and interactive skillsAbstract
The article deals with structural compounds of lecturer's rhetorical culture, its role in forming of professionaly oriented person. Lecturer's cultural and language literacy forms a style of pedagogical communication, a culture of his speaking behavior, and that exerts influence on learning process, on forming students' skills, on their personalities.
The theoretical bases of diagnostics and determination of the results of the formation of professional competencies of language training lecturer`s for foreign citizens as the actual pedagogical problem in universities of technical profile were investigated and substantiated. In the conditions of socio-economic changes in Ukraine, the improvement of higher professional education system, in the process of introducing new requirements and standards of education, there are significant transformations in the system "lecturer-to-student". Changes in the first place concern perception of lecturer, the system of role expectations regarding the leading qualities of the lecturer changes.
Strengthening the attention to the issues of diagnosing the level of proficiency of language training lecturers of professional competences, as a modern trend requires not only scientifically based tools for continuous measurement, analysis and improvement of evaluation of educational results of students' professional training, but also a new look at the system of pedagogical diagnostics. System diagnostics based on a competent approach should become a key and crosscutting component of monitoring the quality of vocational training of language training specialists in universities of technical profile.
References
Введенская Л.А., Павлова Л.Г., Кашаева Е.Ю. Русский язык и культура речи. Ростов н/Д. : Феникс, 2007. 538с.
Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики : підручник. Київ : Видавничий центр «Академія», 2009. 344 с
Bielikova O., Dytiuk S., Krech T. Special Moments in Ukrainian and Foreign Students Perception of a Lecturer’s Personality // International Journal of Education and Science (IJES). 2019. Vol. 2, No. 1. С.14-21.
Голуб И.Б. Русский язык и культура речи : учеб. пособие. Москва : Логос, 2009.
Дитюк С.О., Креч Т.В. Педагогіка вищої школи : навч. посібник. Харків : Видавництво Іванченка, 2017. 144 с.
Закон України «Про вищу освіту» №2145-УШ від 05.09.2017р.
Зарецкая Е.Н. Риторика. Теория и практика языковой коммуникации. Москва : Дело, 2002. 480 с.
Зимня І.А. Педагогічна психологія. 2-е вид. доп., випр. і перероб. Москва : ЛОГОС, 2009. 384 с.
Зязюн І.А., Крамущенко Л.В. та ін. Педагогічна майстерність. Хрестоматія : навч. посіб. Київ : СПД Богданова А.М., 2008. 462 с.
Деомидов Е.В., Креч Т.В. Риторическое мастерство преподавателя как фактор формирования языковой личности студента // Інновації та традиції у мовній підготовці іноземних студентів : тези доп. міжнар. наук.-практ. семінару. Харків : Видавництво Іванченка, 2018. С. 77-80.
Крутецький В.В. Психологія навчання та виховання. Москва, 2012.
Кан-Калик В.А. Учителю о педагогическом общении : книга для учителя. Москва : Просвещение, 1978.
Мацько Л. І., Кравець Л.В. Культура української фахової мови : навч. посібник. Київ : Академія, 2007. 359 с.
Ортинський В.Л. Педагогика вищої школи : навч. посіб. Київ : Центр навчальної літератури, 2009. 472 с.
Підласий І.П. Педагогіка. Москва : ВЛАДОС, 2012. Кн 1. 516с.
Руднєва Т.І. Основи педагогічного професіоналізму. Самара, 2009.
Сластенін В., Ісаєв І., Міщенко А., Шиянов Є. Педагогіка : навч. посібник для студ. Москва : Школа – Пресс, 2015. 512 с.
Сагач .Г.М. Риторика : навч. посібник для серед. і вищих навч. закл. України / Г. М. Сагач ; Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. 2.вид., перероб. і доп. Київ : Видавничий Дім "Ін Юре", 2000. 565 с.
Ткачева Т.М. Роль личности в обеспечении качества профессиональной подготовки выпускников вуза : учеб. пособие. Москва : МАДИ. 2015.
Харламов И.Ф. Педагогика : учеб. пособие. Москва : Гардарики, 2015. 519 с.