Electronic interactive panel as a modern mean of professional training of future physics teachers

Authors

  • P. Tokarev

DOI:

https://doi.org/10.30837/nc.2020.3.68

Keywords:

professional training, future physics teachers, teaching aids, technical teaching aids, interactive teaching aids, electronic interactive whiteboard, electronic interactive panel

Abstract

The article gives a theoretical justification for the effectiveness of the interactive panel as a modern mean of preparing future physics teachers for professional activities. The technical and didactic properties of the interactive whiteboard and the principles of its use are singled out. Based on the analysis of psychological, pedagogical and professional literature, the essence of the concepts "teaching aids", "technical teaching aids", "interactive teaching aids" is revealed. The author's definition of the concept of "learning tools" is given. The classification of the concept of "learning tools" on various grounds: the nature of the representation of the surrounding reality, the application in the educational process. The article describes the difference between the concepts of "electronic interactive whiteboard" and "electronic interactive panel". The didactic possibilities of electronic interactive panels as an effective teaching tool used to prepare future physics teachers for professional activities are highlighted, the advantages of their use in the educational process are described. The didactic functions of the electronic interactive panel – managerial, adaptive, informative, integrative, interactive, motivational, communicative, developing and educational are considered. The article describes the possibilities of using an electronic interactive panel used in the professional activities of a physics teacher, which will provide increased attention, increase motivation for learning and cognitive activity, activation of mental activity. The problems which are solved by mean of use of the electronic interactive panel in the course of teaching of physics in establishments of higher education are considered.

References

Беспалько В.П. Образование и обучение с участием компьютеров (педагогика третьего тысячелетия). Москва : МПСИ ; Воронеж : НПО «Модэк», 2002. 352 с.

Денисенко С.И. Дидактические технологии в системе дистанционного образования // Вестник Моск. гос. лингвист. ун-та. Вып. 562. Педагогические науки. Психолого-педагогические проблемы развития образования. Москва : ИПК МГЛУ «Рема», 2009. С. 192-203.

Коджаспирова Г.М., Петров К.В. Технические средства обучения и методика их использования : учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. Москва : Академия, 2007. 352 с.

Мойсеюк Н.Є. Педагогіка : навч. посібник. 3-є вид., доп. Київ, 2001. 608 с.

Новиков А.М. Педагогика: словарь системы основных понятий. Москва : Изд. центр ИЭТ, 2013. 268 с.

Новые педагогические и информационные технологии в системе образования : учеб. пособие для студ. пед. вузов и системы повышения квалификации пед. кадров ; п од ред. Е.С. Полат. Москва : Академия, 2003. 272 с.

Педагогіка : навч. посібник / В.М. Галузяк, М.І. Сметанський, В.І. Шахов. Вінниця : РВВ ВАТ “Віноблдрукарня”, 2001. 200 с.

Профессиональное образование. Словарь. Ключевые понятия, термины, актуальная лексика / С. М. Вишнякова. Москва : НМЦ СПО. 2011. 538с.

Осадчий В.В., Осадча К.П., Сердюк І.М. Використання мультимедійного проектора та електронної інтерактивної дошки в навчально-виховному процесі ВНЗ : навч.-метод. посіб. Мелітополь : ТОВ “Видавничий будинок ММД”, 2011. 132 с.

Смирнов A.B. Методика применения информационных технологий в обучении физике. Москва : Изд. центр «Академия», 2008. 240 с.

Теория и методика обучения физике в школе. Общие вопросы / С.Е. Каменецкий, Н.С. Пурышева, Н.Е. Важеевская и др. Москва : Изд. центр «Академия», 2000. 368 с.

Фіцула М.М. Педагогіка : навч. посіб. для студентів. Київ : Видавничий центр “Академія”, 2002. 528 с.

Ярославцева Е.И. Интерактивные доски как фактор современного образовательного пространства [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://metodir.ru/kak-ispolezovate-interaktivnuyu-dosku.html?page=32

https://edpro.ua/edpro-touch – EdPro Touch – інтерактивна дошка нового покоління.

Published

2020-10-12

How to Cite

Tokarev , P. . (2020). Electronic interactive panel as a modern mean of professional training of future physics teachers . New Collegium, 3(101), 68–74. https://doi.org/10.30837/nc.2020.3.68

Issue

Section

Статті