Cluster policy models: world educational practices
DOI:
https://doi.org/10.30837/nc.2020.2.18Keywords:
educational cluster, models of educational clusters, world educational clusters, cluster policyAbstract
University-School clusters: Best practices and the prospects for their adaptation to Ukrainian context : the XVIII International Scientific and Practical Conference (14-th Febuary 2020, Kharkiv Univ. of Humanities “People’s Ukrainian Acad”.
This article addresses the problems of implementing cluster models in world educational practices. They are analyzed based on the understanding of the educational cluster as a set of interconnected educational institutions, which are united by industry and partnership.
There are different types of educational clusters: educational (lyceum – college – university / university complex); mixed (scientific-educational, industrial-educational), etc. – depending on the specific implementation of cluster theory in different countries. On the basis of generalization of world practices, the presence of conditional models of cluster formation on national and regional grounds is demonstrated.
The basic characteristics, general tendencies of forming of partnership relations which can become the basis of activity of educational clusters in Ukraine are revealed:
The results of this analysis can be used in the design and implementation of cluster policy, aimed at improving the competitiveness of educational institutions.
References
Соколова К. С. Использование кластерного подхода в целях повышения конкурентоспособности системы образования: сравнительный анализ международного опыта // Современные исследования социальных проблем. 2010. № 4. С. 531–541.
Фролов А.В. Зарубежный опыт формирования кластеров. Актуальные вопросы современной науки : сб. науч. ст. ; под ред. О.В. Буреш. Оренбург : ИПК «Университет», 2011. Вып. I. С. 166–173.
Смирнов А. В. Теоретические подходы к образовательным кластерам в системе профессионального образования // Психология, социология и педагогика. 2012. № 12.URL: http://psychology.snauka.ru/2012/12/1456.
Деменчук П. Ю. Образовательный кластер как институциональная система интеграции образования // Интеграция образования. 2013. № 4 (73). С. 27–30.
Жук А. И. Торхова А. В. Система педагогического образования Республики Беларусь: достижения, трудности, перспективы // Адукацыя і выхаванне. 2014. № 10. С. 19–25.
Астахова Е. В., Батаева Е. В., Михайлева Е. Г., Нечитайло И. С. // Социальное партнерство в образовании: ключевые маркеры анализа. Харьков : Изд-во НУА, 2019. 84 с.